Pád lietadla v Sinajskej púšti pár minút po vzlete sa však zapíše medzi najčiernejšie dni v histórii ruského letectva. V troskách stroja vyhasli všetky životy cestujúcich, medzi nimi aj 17 detičiek. Čo bolo skutočnou príčinou pádu, odhalia až čierne skrinky. Jedným z možných scenárov je technická porucha, lietadlo malo totiž problémy už v minulosti.
Osemnásťročný Airbus 321, smerujúci do ruského mesta Petrohrad, zápasil s ťažkosťami už v roku 2001, keď sa mu poškodil chvost práve pri pristávaní v egyptskej Káhire. Minulý týždeň sa piloti na stav lietadla sťažovali opäť. Leteckí experti sa preto pokúšajú zistiť, či poškodenie a následná oprava stroja mohli viesť k sobotňajšej havárii.
Druhý pilot lietadla Sergej Truchačov sa pred svojím posledným letom v živote sťažoval na technický stav stroja. Ruským novinárom to prezradila jeho bývalá manželka Natália. „Staršia dcérka s ním telefonovala pred tým, ako odletel z Egypta. Sťažoval sa jej na technický stav stroja. Povedal, že toto lietadlo je na... Dcérke neostávalo nič iné, len mu zaželať všetko dobré,“ povedala skormútená žena. Jej slová potvrdil bývalý pracovník leteckej spoločnosti Kogalymavia, ktorý zdôraznil, že práve tento stroj bol veľmi poruchový a problémový.
Zaujalo ho, že lietadlo pred pádom príliš rýchlo a chaoticky menilo rýchlosť a v posledných minútach letu doslova bojovali so strojom, ktorý sa im vymkol spod kontroly. Pilot pred hrozivým pádom nevyslal varovný SOS signál, žiadal len o okamžité pristátie na najbližšom letisku pre problémy s rádiovou stanicou. Necelú polhodinu po vzlietnutí z egyptského Sharm El-Sheikhu sa však z radarov stratil definitívne. Ku katastrofe sa prihlásil Islamský štát, ktorý na internete zverejnil video zachytávajúce výbuch lietadla vo vzduchu.
Pravosť videa však zatiaľ nebola potvrdená, Káhira i Moskva verziu o možnom teroristickom útoku stále popierajú. Záchranárom sa medzitým podarilo z trosiek lietadla vytiahnuť 163 tiel obetí. Jedno z nich, telo len 3-ročného dievčatka našli až vyše 8 kilometrov od miesta nešťastia, mnohým z tiel dokonca chýbajú končatiny. Do márnice v egyptskom hlavnom meste už začali pomaly zvážať telesné pozostatky ľudí, ktorí našli smrť na palube airbusu.
1. Požiar
Stroj zvykne horieť práve pri vzlete, keď je motor na maxime, v ňom sú dva hasiace systémy, ktoré dokážu požiar zničiť. Pri pretrvávajúcom požiari pilot začne klesať, aby pristál. Airbus sa rozlomil na dve časti, musel teda prudko spadnúť.
technická porucha
Pilot Pyotr Marchenko si nemyslí, že išlo o zlyhanie motora. Stroj sa dostane na letovú hladinu a ak sa niečo stane, posádka komunikuje s dispečerom. To, že egyptská vláda ako dôvod uvádzala technickú chybu, je bez analýzy čiernej skrinky unáhlené.
2. Urobil pilot chybu?
Piloti zvyčajne pochybia pri vzlete alebo pristátí. Ak je lietadlo v dostatočnej letovej hladine, stroj letí s pomocou autopilota. Airbus klesol v priebehu sekúnd o stovky kilometrov. To je možné pri mechanizácii stroja, ktorú vykonáva posádka, napríklad, ak by sa v kokpite strhla bitka.
3. Bolo zostrelené
Islamský štát zverejnil video, ktoré zachytáva stroj rútiaci sa k zemi, ktorý vo vzduchu exploduje. Rusi i Egypťania teroristický útok popierajú. Odborníci trvdia, že islamisti nemajú zbrane na zničenie takéhoto lietadla, navyše letelo vysoko, aby ho mohli zostreliť.
4. Bomba na palube
Teroristi mohli bombu prepašovať v batožine, ktorá následne neprešla na letisku dostatočnou kontrolou. Fóra o cestovnom ruchu sú plné historiek turistov o laxnom prístupe zamestnancov letiska v Sharm El-Sheikhu.
5. Technická porucha
Pilot Pyotr Marchenko si nemyslí, že išlo o zlyhanie motora. Stroj sa dostane na letovú hladinu a ak sa niečo stane, posádka komunikuje s dispečerom. To, že egyptská vláda ako dôvod uvádzala technickú chybu, je bez analýzy čiernej skrinky unáhlené.