Informovali o tom agentúra DPA a na svojej internetovej stránke denník The Sydney Morning Herald. Žaloby na pôde Austrálskeho federálneho súdu ako prvá podala právnická firma Bannister Law, pričom jedna zo žalôb smeruje proti firme Volkswagen Australia, čo je austrálska divízia Volkswagenu, a druhá proti Audi Australia. Predstaviteľ právnickej firmy Charles Bannister ako dôvod hromadnej žaloby uviedol, že automobilky porušili austrálsky zákon o ochrane spotrebiteľov, keď zákazníkom predávali autá so softvérom, ktorý umožňuje podvádzanie pri emisných testoch.
Bannister pre austrálsky denník The Australian povedal, že obe firmy pri predaji deklarovali kvalitu svojich výrobkov a žiadne nedostatky. "V prípade vozidiel, ktoré obsahovali problematický softvér, tieto garancie neboli splnené," povedal Bannister. Nezverejnil však, koľko poškodených zákazníkov je súčasťou týchto hromadných žalôb. Očakávalo sa, že ako prvá podá žalobu spoločnosť Maurice Blackburn Lawyers, najväčšia právnická firma v Austrálii špecializujúca sa na hromadné žaloby.
Tá uviedla, že u nej sa registrovalo viac ako 7000 poškodených zákazníkov Volkswagenu a Audi, pričom svoju hromadnú žalobu podá v najbližšom období. O právnych krokoch voči Volkswagenu uvažuje aj Austrálska komisia pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľov. Firma Volkswagen Australia pre The Australian uviedla, že podanie hromadnej žaloby komentovať nebude, no "jej autá sú technicky v poriadku". Emisný škandál VW vypukol 18. septembra, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) uviedla, že do viacerých dieselových áut v USA firma namontovala softvér, ktorý umožňuje zavádzať pri emisných testoch. Neskôr automobilka priznala, že po svete jazdí asi 11 miliónov takýchto áut.
Škandál navyše v týchto dňoch nabral nové rozmery, keď EPA oznámila, že VW nainštaloval softvér na klamanie pri emisných testoch aj do vozidiel s 3-litrovými 6-valcovými dieselovými motormi vyrobených v rokoch 2014 až 2016. Volkswagen predtým priznal manipuláciu s emisiami u dieselových motorov s objemom do dvoch litrov. EPA tvrdí, že nové vyšetrovanie sa týka asi 10.000 vozidiel vrátane Volkswagenu Touareg (2014), Porsche Cayenne (2015) a Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L a Q5 (2016). Volkswagen obvinenia odmietol, no uviedol, že bude s EPA plne spolupracovať.