Zabezpečila ju Vodohospodárska výstavba pod vedením Ladislava Lazára, ktorá spadá pod smeráckeho ministra životného prostredia Petra Žigu. Zatiaľ čo si obyvatelia prepravné podmienky nevedia vynachváliť, vynárajú sa otázniky o pozadí firmy, ktorá štedrý kšeft od štátu dostala. Spoločnosť Ponton City bude kompu prevádzkovať počas 15 rokov a vo svojich štruktúrach mala nepriamo ukryté schránkové firmy, do ktorých tak tiekli veľké peniaze. Za posledné dva roky dostala Ponton City zákazky od Vodohospodárskej výstavby celkovo za takmer 35 miliónov eur.
Najviac peňazí zhltne práve nepretržitá prevádzka kompy medzi maličkými obcami Vojka a Kyselica. Alternatívny spôsob dopravy pre tamojších obyvateľov funguje už niekoľko rokov. Donedávna ju prevádzkoval Slovenský vodohospodársky podnik, od júla tohto roka je v rukách súkromníka, ktorý za prevádzku od štátu dostane počas nasledujúcich 15 rokov 25 miliónov eur. Firmu sme hľadali v sídle, ktoré si uvádza v obchodnom registri.
Podľa vrátnika tam však majú len P.O.Box. „Nová kompa nahradila starú, technicky zastaranú a neustále sa kaziacu kompu, ktorej výmeny sa občania neúspešne domáhali 9 rokov,“ obhajujú sa vodohospodári. Na jej obstaranie vyhlásil úrad medzinárodnú súťaž, ktorej podmienky posudzovali jeho vlastní odborníci a pred uzavretím zmluvy sa mohol vyjadriť aj Úrad pre verejné obstarávanie. Žiadne námietky neprišli.
Zvláštne firmy
Víťazom sa stala firma Ponton City, ktorej podľa Finstatu z ničoho nič narástli tržby v roku 2014 na takmer milión eur po prvej zmluve uzavretej s Vodhospodárskou výstavbou. Podľa výpisov z účtovnej uzávierky v roku 2014 vlastnili firmu dve spoločnosti - Spinex,s. r. o. a CFS, s. r. o. Práve v druhej menovanej mali 80 % podiel dve schránkové firmy, ktoré si uvádzajú adresu v Prahe.
Nový Čas sa s nimi snažil skontaktovať, ale na adresách zverejnených na ich webstránkach o nich nebola ani zmienka a telefónne čísla nefungovali. Vodohospodársky podnik si však za obchodom stojí. „Ponton City nám oznámila, že schránkové firmy nie sú a ani neboli jej akcionármi a neboli ani v jej akcionárskych štruktúrach a že majiteľmi spoločnosti sú od augusta 2015 dvaja členovia predstavenstva,“ uviedli.
Známi z golfu
Jeden z nich, Ľubomír Baník, zároveň figuruje práve v spomínaných firmách bez riadnej adresy. Akcionárom Visegrad Investment, a. s., boli v minulosti firmy z Panenských ostrovov aj USA. Za firmou CFS,s. r. o., ktorá vlastnila druhú polovicu Ponton City, stojí Martin Borovský, ktorý spolu so šéfom Vodohospodárskej výstavby Ladislavom Lazárom v minulosti pracoval v košických teplárňach. Známe je tiež, že na jednej z akcií hrali spolu golf. Viac ako pracovný vzťah popierajú. Zaujímali sme sa, či by nebolo jednoduchšie a lacnejšie postaviť v danom úseku cez Dunaj most.
Podľa vyjadrení vodohospodárov je z časového hľadiska aj z hľadiska efektívnosti výhodnejšia kompa. Konkrétnejšie čísla neposkytli. V minulosti boli prevádzkové náklady na kompu 1,2 milióna eur. Podľa novej zmluvy to bude 1,65 milióna eur ročne. Minister Peter Žiga, ktorý Lazára do funkcie šéfa Vodohospodárskej výstavby v roku 2012 vymenoval, do prípadu zasahovať nechce. Na otázku, či mu neprekážajú schránkové firmy v pozadí kšeftu, neodpovedal. „Uchádzači musia spĺňať podmienky, ktoré ukladá zákon o verejnom obstarávaní,“ skonštatovali.
Zmluvy vodohospodárskej výstavby s ponton city
30. júna 2015 - trvanie 180 mesiacov od júla 2015 (15 rokov) - služby na zabezpečenie verejnej vodnej dopravy po Dunaji motorovou kompou medzi prístavmi Vojka - Kyselica (24 800 000 eur)
9. marca 2015 - odstránenie nánosov a pozostatkov injektáže zasahujúcich do plavebnej dráhy v oblasti Vodného diela Gabčíkovo (2 760 000 eur)
10. februára 2015 - stavebné práce na úprave objektov vodných tokov a objektov (5 000 000 eur)
10. februára 2014 - odstránenie nánosu štrkov a úprava podhatia (1 785 000 eur)