Hlavnou príčinou nehody bola zrážka záchranárskeho vrtuľníka Augusta A109K2 s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád. Negatívnu úlohu zohral západ slnka, pre ktorý pilot pravdepodobne prehliadol drôty. Ukázala to aj rekonštrukcia vykonaná v rovnakom čase. Konštatuje sa to v správe ministerstva dopravy a Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru. Členov skúsenej posádky by možno mohlo zachrániť, keby bol vrtuľník vybavený rezačom na drôty. Ale určite, ako dodáva skúsený pilot, keby boli drôty poriadne označené reflexnými terčmi za pár eur.
Celá posádka bola skúsená a dokonale pripravená. Záverečná správa analyzuje príčiny tragédie. Záchranári sa 17. júla približovali k chlapcovi (10) z Rakúska s poranenou nohou, keď došlo k tragédii. „Prišlo ku kontaktu rotorových listov hlavného rotora vrtuľníka s drôtmi elektrického vedenia,“ uvádza sa v správe.
Rezač na drôty
So správou sa oboznámila aj firma ATE, ktorá prevádzkuje leteckú záchrannú službu na Slovensku. „Niektoré odporúčania sme už zapracovali do našej prevádzky, iné pripravujeme. Strediská boli vybavené novými aktuálnymi mapami, ktoré už identifikujú vedenia v teréne,“ uviedla hovorkyňa Zuzana Turočeková. Jedným z najvážnejších technických odporúčaní bola inštalácia rezača elektrického vedenia. Zariadenie dokáže oceľové lano pri zrážke odstrihnúť.
„Pri tejto konkrétnej nehode by to posádke nepomohlo. Oni o drôt zachytili listom rotora a zariadenie sa montuje pod rotor, väčšinou nad kabínu. No aj pri odrezaní drôtu vrtuľník padá na zem. Samozrejme, nie s takými fatálnymi následkami,“ uviedol pre Nový Čas dlhoročný pilot. „V prevádzke máme 10 záchranárskych vrtuľníkov a ak to bude možné, vybavíme ich rezným zariadením,“ uviedla Turečeková.
Všetci o vedení vedeli
Ďalším odporúčaním bolo vyvolať rokovania o možnosti osadiť nebezpečné elektrické vedenia reflexnými terčmi. „Pracujeme na zariadení, ktoré by včas identifikovalo a upozornilo posádku na elektrické vedenie v dráhe letu. Oslovili nás aj prevádzkovatelia zo zahraničia, ktorí by mali veľký záujem o takéto výstražné zariadenie,“ uviedla hovorkyňa ATE.
„Všetci o tom vedení v Slovenskom raji vedeli. No let, a záchranný let zvlášť, je vysoko stresujúca záležitosť. Musíte sa sústrediť a riešiť mnoho vecí naraz. Im svietilo slnko priamo do očí a vedenie splývalo s horizontom. Ak by tam bol čo len jeden reflexný terč, k tragédii nedôjde. Cena jednej umelohmotnej gule je pár eur a jej inštalácia pár sto eur. Aká je cena za životy štyroch ľudí?“ uzavrel pilot, ktorý prišiel o kolegov.
Štyria záchranári mohli ešte žiť