Podľa exministra životného prostredia Józsefa Nagya (Most) totiž rezort už mal vypracovaný návrh, ktorý by dopravu medzi obcami na juhu Slovenska výrazne zjednodušil. Miesto kompy, ktorú vodohospodári pod vedením Ladislava Lazára prevádzkujú za 25 miliónov eur, mal popod Dunaj viesť tunel za 2,3 milióna! Prečo projekt predchádzajúceho vedenia stroskotal? Odborná správa, ktorú vypracovali v Slovenskom vodohospodárskom podniku už v roku 2012 na príkaz Nagya, rátala s možnosťou prebudovania dvoch z piatich priepustov pod riekou na dopravnú trasu.
Tunel spochybňujú
Suma za prevádzku kompy medzi Kyselicou a Vojkou sa v rokoch 2007 až 2011 pohybovala od 406-tisíc eur až po 731-tisíc eur ročne. Rozdiely boli spôsobené najmä zásobovaním plavidla naftou. „Značnú časť z celkových nákladov tvoria aj náklady na opravy a údržbu. V priemere ročne cca 40-tisíc eur,“ píše sa v správe. Aj pre technický stav kompy tak začali uvažovať o spomínaných alternatívach popod Dunaj. „Dlho som nerozumel, prečo nové vedenie Vodohospodárskej výstavby ignoruje toto lacné riešenie, ktoré by prinieslo pre obyvateľov komfort. Teraz je mi to už jasné,“ dopĺňa Nagy.
Vodohospodári pod vedením Ladislava Lazára však odkázali, že technické otvory pod vodným dielom nie sú vhodné ani pre peších, nieto pre autá. „Otvory sú len 2,5 metra vysoké a 4,5 metra široké, 500 metrov dlhé a sú situované len meter pod dnom Dunaja. Ide o technické otvory, nepoužiteľné na iný účel. Pre potreby výstavby tunela pod Dunajom by sa muselo budovať nové prerazenie,“ uviedli.
V lete tohto roka uzatvorila Vodohospodárska výstavba pod vedením Ladislava Lazára zmluvu o prevádzke novej kompy na 15 rokov za 25 miliónov eur. Zákazku vyhrala firma Ponton City, ktorá mala v pozadí schránkové firmy a kompu dala vyrobiť už pred zverejnením technických podmienok. Igor Matovič upozornil, že v skutočnosti sa môže projekt predražiť dvojnásobne pre doložku o zvyšovaní ceny nafty a zvýšenej frekvencii premávky, čo Lazár popiera.
Odvolať však chce ministra životného prostredia Petra Žigu, ktorý je jeho nadriadeným. Ten sa bráni, že poslal k vodohospodárom kontrolu. „V Dozornej rade Vodohospodárskeho podniku sedí šéf ministerskej kancelárie Petra Žigu. Ministerskou kontrolou tak bude kontrolovať asi sám seba,“ uviedol poslanec Zsolt Simon.
Koľko stála kompa
2007 - 472 415 eur
2008 - 466 740 eur
2009 - 406 825 eur
2010 - 460 255 eur
2011 - 731 573 eur
2013 - 490 670 eur
2015 - 1 650 000 eur
Možnosť vytvoriť dopravný tunel
- priepust v 4. kilometri prívodného kanála - hlavnou úlohou objektu je odvedenie vôd z priesakového kanála pozdĺž hrádze
- cez vtokovú a výtokovú časť priepustu sa reguluje potrebná voda
- v strednej časti je päť otvorov, ktorých vnútorný rozmer je 4,5 x 2,5 m - potrebné sú iba tri, pretože nádrž dobre tesní a môžu sa využiť ako dopravné trasy
- presakuje len 10 % vody, takže 2 nie sú potrebné