Takto reagovalo hlavné mesto na návrh poslancov z klubu Bratislava Inak, ktorí prišli s myšlienkou zaviesť bezplatnú prepravu električkami. Do verejnej dopravy takto chceli prilákať viac ľudí a pomôcť riešiť zápchy v slovenskej metropole. Podľa mesta však ich návrh dopravnú situáciu vyriešiť nepomôže.
Zadarmo chcel klub pustiť do električiek ľudí s trvalým pobytom v Bratislave a tých, ktorí prichádzajú napríklad zo Senca a sú ochotní nechať svoje auto na záchytnom parkovisku. "Ak by sa ale umožnila bezplatná preprava v jednom druhu dopravy na území Bratislavy, znamenalo by to vystúpenie mesta z integrovaného systému, o ktorý sa dlhodobo snažilo a ktorého dobudovanie schválilo samotné mestské zastupiteľstvo," vysvetlila pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Takéto riešenie by podľa jej slov nebolo možné ani v samostatnom systéme MHD v Bratislave, pretože aj tu už boli električky, autobusy a trolejbusy tarifne integrované.
Hovorkyňa tiež pripomína, že ak by sa vybral zo systému len jeden druh dopravy, prinieslo by to chaos. "Ľudia by nevedeli, aké lístky si majú kupovať pri cestovaní s prestupmi medzi jednotlivými druhmi dopravy," podotkla. Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler tiež vraví o určitej forme diskriminácie. Poukazuje totiž na to, že tí cestujúci, ktorí električku nepoužívajú, lebo ju napríklad nemajú v dosahu, by si museli za lístok zaplatiť.
Podiel cestujúcich vo verejnej doprave od roku 1990 klesol z 80 na 50 percent, do mesta prichádza denne do 120 000 vozidiel, Bratislava má viac áut ako mnohé európske metropoly, mesto zaťažujú dopravné zápchy a meškanie MHD potom dopravný podnik stojí ročne 10 až 12 miliónov eur. Aj na tieto fakty poukazujú poslanci, ktorí chcú bezplatné cestovanie električkami zaviesť. Mesto by tak muselo podľa ich výpočtov vykryť stratu vo výške 10,5 milióna eur ročne. "Suma nie je až taká vysoká, keď si povieme, že len preferenciou MHD vieme ušetriť okolo päť miliónov eur ročne a výnos bude určite aj z parkovacej politiky," podotkla šéfka klubu Bratislava Inak Katarína Augustinič.
Skokanová ale tvrdí, že zvýšené náklady dnes nemožno presne vyčísliť. "Stále nevieme, koľko ľudí reálne cestuje, nakoľko ešte stále sú cestujúci, ktorí chodia MHD bezplatne a bez akejkoľvek registrácie," podotkla. Mesto tiež podľa nej nepozná ani potenciálne správanie cestujúcich v takomto tarifnom prostredí, ani počet priamych ciest len električkovou dopravou bez prestupov.
"Rozdielne tarifné prostredie v podmienkach a špecifikách MHD by tiež pravdepodobne viedlo k nárastu čiernych pasažierov, ktorí by sa výhody bezplatnej električkovej dopravy snažili prenášať aj do autobusov a trolejbusov," zdôraznila Skokanová. Zmena by rovnako podľa Uhlera priniesla väčší dopyt po električkách, ktoré by museli jazdiť častejšie. "Toľko vozidiel ale mesto nemá," dodal Uhler.
Šéf dopravnej komisie podotýka, že nateraz je teda návrh klubu nereálny a potrebuje jasné finančné analýzy. Dopravná komisia, ktorá ho už prerokovala, vzniesla podľa Uhlera mnoho pripomienok a poslancom odporučila materiál dopracovať. Mesto dnes financuje DPB dotáciou vo výške asi 60 miliónov eur. Podnik po svojej hovorkyni Adriane Volfovej iba odkázal, že pri návrhu poslancov ide o výraznú koncepčnú zmenu, no je len v návrhovej fáze časti mestského zastupiteľstva. Bližšie by sa mohli k téme vyjadriť po ňom.
V balíku návrhov, ako chce klub Bratislava Inak riešiť dopravnú situáciu v meste, sú aj ďalšie bus pruhy, väčšia čistota vo vozidlách, alebo aby pruhy pre autobusy mohli využívať aj autá, kde sedia traja a viacerí ľudia.