V troskách stroja ruskej výroby Mi-2 sa nachádzalo šesť mŕtvych tiel, medzi ktorými identifikovali dve ženy. Podľa zdroja Nového Času mali byť na palube prevádzači ľudí a utečenci. Pravdivosť tejto hypotézy potvrdí až vyšetrovanie polície. Slovenská polícia zachytila prelet vrtuľníka nad ukrajinskou hranicou ešte v stredu v noci. Neboli to však radary, ktoré ich naň upozornili, ale hliadka zo zeme.
Pilot sa podľa predbežných zistení snažil vyhnúť slovenským silám, existuje preto aj verzia, že vo vnútri stroja pašeráci prevážali ľudí. „Robil nebezpečné manévre. Najmä vo veľmi zhoršenom počasí, pretože letel veľmi nízko. Priamu, bezprostrednú príčinu nehody, samozrejme, v tejto chvíli ešte nepoznáme a všetko bude podrobené pátraniu,“ uviedol minister Kaliňák. Podľa bezpečnostného analytika Milana Žitného vrtuľník letel nízko zámerne, aby sa stratil a radar ho nezachytil. A práve to sa jeho pilotovi stalo osudným. Vyšetrovanie ukáže, či preto nepripravil o život práve tých, ktorí hľadali lepšiu budúcnosť mimo svojej krajiny.
Pád nebol prvý
V septembri našli družstevníci v poli nad obcou Nižný Hrušov ukrajinské lietadlo, ktoré podľa všetkého slúžilo na nelegálny prevoz cigariet. Krátko po havárii priviezli do michalovskej nemocnice Ukrajinca, ktorému už však lekári nedokázali pomôcť. Podľa informácií ministerstva vnútra bol aj tento stroj dlhodobo monitorovaný, ministerstvo mu zabránilo pristáť na provizórnych dráhach, zosadol teda na inom mieste, čo sa mu stalo osudným.
Ako došlo k tragédii?
1. V stredu v noci vrtuľník na palube s prevádzačmi ľudí a ich klientmi prelietaval nad ukrajinsko-slovenskou hranicou.
2. Letel veľmi nízko, lebo sa snažil vyhnúť radarom a pri zhoršenom počasí spadol za dedinou Stretavka (okres Michalovce).
Vrtuľník Mi-2
Mi-2 je ľahký vrtuľník, ktorý skonštruovali v Moskovskom závode M. L. Mila začiatkom 60. rokov 20. storočia. Napriek tomu, že ide o sovietsku konštrukciu, vyrábali ho vo fabrike v poľskom Swidniku. Jeho výroba sa skončila v roku 1985. Vrtuľník Mi-2 sa požíval na civilné aj vojenské ciele.
Kapacita: 8 cestujúcich alebo 800 kg nákladu
Dĺžka: 11,9 m
Výška: 3,70 m
Hmotnosť prázdneho vrtuľníka: 2 372 kg
Maximálna rýchlosť: 220 km/h
Dolet: 420 km
Chceli sa vyhnúť radaru
Bezpečnostný analytik Milan Žitný:
Nízkoletiace stroje je problém na radaroch zachytiť. Ak lietadlo, alebo vrtuľník letí tak nízko, že za sebou má horizont, svah alebo stromy, tak ho na radare nie je vidieť. Preto vrtuľník letel tak nízko - aby sa stratil. Zvuk sa však nedá zatajiť, po tých strojoch sa začne hneď pátrať. Druhá vec je, že na hranici potrebujete partnera, ktorý bude spolupracovať. Je zjavné, že títo partneri to nerobia.
Ukrajina je v dezolátnom stave a spolupráca nie je taká, ako by mala byť. Ale táto hranica je dobre strážená, pretože pašeráci museli zvoliť nízkoletiace stroje, aby sa dostali na druhú stranu. Určite sa táto situácia bude musieť riešiť, zatiaľ zostáva iba rýchle pátranie na zemi.