Tieto obavy plynuli predovšetkým zo situácie, keď mesačné výdavky prevýšili celkové príjmy. Vyplýva to z prieskumu agentúry IPSOS počas októbra 2015 pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK).
Slováci sú si vedomí, že riziku výpadku príjmov alebo neočakávaných výdavkov sa dá najlepšie vyhnúť vďaka pravidelnému sporeniu. Štyria z piatich Slovákov sú však presvedčení, že sporenie vyžaduje veľké úsilie. Väčšie úsilie predstavuje sporenie pre ženy.
Finančná zodpovednosť slovenskej populácie sa dlhodobo zvyšuje, čo preukazuje skutočnosť, že 88 % slovenských občanov si uvedomuje, že splácanie pôžičiek vyžaduje plánovanie a pravidelnosť.
"Na jeseň tohto roku sme na Slovensku spustili rozsiahlu kampaň, v ktorej sa snažíme vysvetliť slovenskej populácii dôležitosť kontaktovania ich veriteľa vždy, keď nastanú problémy so splatnosťou ich záväzkov. Veľmi príjemne nás prekvapilo, že 68 % Slovákov by v prípade omeškania splátok kontaktovalo svojho veriteľa a požiadalo ho o predĺženie termínu splatenia alebo rozdelenie zostávajúcich splátok. Ďalších 17 % by sa snažilo zaplatiť aspoň maximálnu možnú časť dlžnej splátky, aby ukázalo svoju vôľu splatiť dlh. Iba 4 % dlžníkov by sa vyhýbali kontaktu s bankou," uviedla Paulina Sapkowska, generálna riaditeľka spoločnosti KRUK.
Keď je človek zadlžený, je ľahké spanikáriť a urobiť unáhlené rozhodnutie ohľadom pôžičiek. Takmer polovica Slovákov sa však prikláňa k názoru, že najjednoduchší spôsob, ako vyriešiť zadlženosť alebo nepriaznivú finančnú situáciu, je vziať si pôžičku.
V tohtoročnom prieskume sa zisťovali aj najčastejšie typy situácií, ktoré vedú k omeškaniam so splatnosťou záväzkov. Oneskorenie sa so splátkami si Slováci pravidelne dovoľujú u pôžičiek od rodiny a priateľov, platieb za mobilné telefóny a pôžičiek od bánk či nebankových inštitúcií. Oneskorenie dosahuje najčastejšie dĺžku 1-2 mesiace. Naopak, žiadny z respondentov sa nikdy neuchýlil k omeškaniam v splátkach elektriny či plynu. TASR informovala Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK Česká a Slovenska republika.