Spája Levoču s Jablonovom a meria 9,5 km. Motoristi by tento úsek mali prejsť približne o 12 minút rýchlejšie ako doteraz. Tešia sa aj v Levoči, tranzitná doprava a najmä kamióny totiž konečne nebudú prechádzať cez jej historické centrum. Stavba stála 126 miliónov €. Jeho súčasťou je tunel Šibenik. Pri jeho výstavbe zahynul strelmajster, ktorý riadil odstrely. Diaľnica vedie aj po najvyššom cestnom moste u nás, ktorého výška je 56 metrov. Diaľničný úsek začali budovať v roku 2012.
„Kľúčová slovenská diaľnica D1 sa na východe pomaly, ale isto sceľuje. Dnes je možné prejsť bezpečne a rýchlo od Ružomberka až po Fričovce, čo je 120 km,“ uviedol po otvorení úseku minister dopravy Ján Počiatek. Do pondelka museli vodiči medzi Jánovcami a Jablonovom prejsť po starej ceste až 13 km, po novom je to o 3,5 km menej. Staré hradbové múry v Levoči, zapísanej do UNESCO, sa prestanú otriasať pri každom prejazde kamióna.
„Levoča si vydýchne. Nastala obrovská zmena dopravy v našom meste. Mestské komunikácie boli zaťažované a devastované práve kamiónmi,“ hovorí primátor Levoče, cez ktorú denne prešlo 15 000 áut, Milan Majerský. Novú trasu ocenil aj starosta neďalekej obce Široké. Stanislav Bartoš bol medzi vodičmi strihajúcimi pásku.
„Nebol som tam ako starosta, ale ako vodič. Ide o významnú zmenu, ktorá sa prejaví denne, ale najmarkantnejšie počas konania levočskej púte, keď do mesta prúdia desaťtisíce pútnikov. Doprava vtedy býva odklonená na vedľajšie cesty a vzniká chaos. Tomu je našťastie koniec,“ pripomenul starosta. „V decembri otvoríme ešte úsek Fričovce – Svinia, takže na Vianoce sa už môže verejnosť tešiť na plynulú jazdu z Ružomberka až do Prešova,“ uzavrel minister dopravy.
Zomrel strelmajster
LEVOČA - Počas výstavby diaľničného úseku zahynul strelmajster Rastislav Mihálik († 39). Stalo sa to v auguste 2013, keď v tuneli došlo k výbuchu. Vyšetrovanie banského úradu aj polície došlo k záveru, že výbuch zapríčinil svojou neopatrnosťou práve muž, ktorý riadil dostrely, preto bolo trestné stíhanie zastavené.
Technické údaje
- Dĺžka úseku: 9,54 km
- Náklady: 126 258 000 €
- Začiatok stavby: jún 2012
- Dokončenie stavby: november 2015
- Počet mostov: 16
- Počet tunelov: 1
- Dĺžka tunela: 588 m
- Počet rúr: 2
- Počet križovatiek: 2
- Počet odpočívadiel: 1
- Výška najvyššieho mosta: 56 m