Pád stroja, ktorý v decembri minulého roka pripravil o život až 162 ľudí, zapríčinila porucha jedného z palubných počítačov a následné kroky posádky. Piloti sa totiž pokúsili systém reštartovať, čím však vyradili z činnosti autopilota. Informáciu ako prvá priniesla britská stanica BBC.
Denník The Wall Street Journal napísal, že išlo o poruchu elektrického systému lietadla, ktorá viedla k zlej činnosti smerového kormidla. Systém posádku na poruchu upozornil celkom štyrikrát, piloti sa ho však rozhodli reštartovať, čo malo za následok úplné vypnutie systému autopilota. „Následný postup posádky mal za následok to, že sa lietadlo vymklo spod kontroly,“ uviedli indonézski vyšetrovatelia v záverečnej vyšetrovacej správe. Dôvodom, prečo autopilota reštartovali, bola ich domnienka, že ide o poruchu, ktorá sa už v roku 2014 vyskytla až 23-krát. Z toho vyplýva, že stroj mal problémy už aj pred samotným pádom airbusu. Piloti už potom nemali kapacitu na to, aby sa opäť ujali riadenia stroja.
V správe sa ďalej píše, že medzi pilotom a kopilotom došlo k nedorozumeniu, pretože kapitán dal príkaz na to, aby stroj začal klesať, no lietadlo stále stúpalo. Pôvodné hypotézy hovorili o tom, že sa pilot zrejme snažil vyhnúť nepriaznivému počasiu, ktoré v osudný deň panovalo v oblasti Jávskeho mora. „Z tragédie sa musí poučiť nielen AirAsia, ale celý letecký priemysel,“ uviedol pracovník spoločnosti Tony Fernandes na twitteri. K záverečným výsledkom sa vyjadril i samotný hovorca spoločnosti so slovami, že v týchto dňoch dôkladne analyzujú obsah správy a prehlásil, že priorita bezpečnosti ľudí na palube sa ešte posilní.
Havária airbusu A320-200
Lietadlo vzlietlo 28. decembra 2014 z Indonézskej Surabaye a malo letieť do Singapuru. Krátko po štarte však piloti pre zlé počasie žiadali riadiace stredisko v Jakarte o zmenu letového plánu. Riadiace stredisko stratilo s posádkou kontakt asi 40 minút po štarte. Predtým posádka uviedla, že sa blíži k nebezpečným búrkovým mrakom. Stroj spadol do Jávskeho mora, pričom zahynulo všetkých 162 ľudí na palube. Počas pátrania sa podarilo nájsť 106 obetí katastrofy. Záchranári prehľadávali more do marca tohto roku, keď ho oficiálne ukončili.