Starosta jednej z najmenších bratislavských mestských častí Ján Mrva totiž súhlasil s niektorými zmenami v navrhovanom územnom pláne mesta, ktoré Vajnory o status dediny celkom pripravia. Naplánovaná je lavína výstavby, ktorá počet obyvateľov zvýši niekoľkonásobne. Z terajších zhruba 5 300 ich môže byť podľa odhadov aj viac ako 25-tisíc! Toľko ich nemá ani Senec.
Podľa navrhovaných zmien v územnom pláne Braislavy sa má v lokalite Staré letisko zmeniť funkcia z voľnočasovej na viacpodlažnú zástavbu. Zmeny sa majú týkať aj neďalekéh Šprinclovho majera. Nový Čas sa dostal k materiálu, ktorým nespokojný obyvateľ Vajnor pripomienkoval navrhované zmeny. Upozornil na vážny problém. Podľa neho výstavbou na Šprinclovom majeri dôjde k devastácii chráneného prírodného prostredia, starosta mestskej časti to popiera. Rovnako sa pobúrený Vajnorčan, ktorý nechcel byť menovaný, oprel aj do územia bývalého letiska, kde by malo dôjsť k prírastku obyvateľstva o viac ako 11 000 ľudí. „Umiestnenie objektov bývania a občianskej vybavenosti pre takýto počet obyvateľov a zamestnancov, ktorý je vyšší ako súčasný počet obyvateľov Vajnor, nie je možný bez predchádzajúceho vybudovania potrebnej dopravnej a technickej infraštruktúry v území vrátane trasy MHD,“ uviedol občan v pripomienkach.
Menej športových plôch
Starosta Vajnor Ján Mrva potvrdil, že na viacerých miestach sa bude stavať s tým, že mestská časť sa bude snažiť tieto výstavby regulovať a redukovať. „Príde k zníženiu športových plôch, bude tam občianska vybavenosť nadmestského charakteru, tiež aj rekreačná zeleň,“ uviedol starosta, ktorý dodal, že zmeny by sa mali udiať až pri primeranej dopravnej obslužnosti územia. „Spoliehame sa na výstavbu diaľnice D4 , ktorá by mala odľahčiť Vajnory od tranzitu,“ vysvetlil Mrva. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského by pri súčasnom stave dopravnej infraštruktúry mestská časť nárast obyvateľstva nezvládla. Ako však uzavrel starosta, Vajnory dedinou v meste určite zostanú, pretože dnešný intravilán si regulujú a strážia, majú aj pamiatkovú zónu.
Domáci: Radšej chceme ostať dedina
Karol (76):
- Vajnory sú do určitej miery dedinou. Ten ráz by sa stratil, ak by sa tu robila veľká výstavba. Nebolo by to dobré. Narušilo by to aj dopravu. Vajnory už nebudú Vajnorami, bola by to Bratislava.
Katarína (46):
- Nikto si nepraje, aby sa tu dostavovalo. Už teraz sa robia výstavby a pribúdajú ľudia. Ráno sú tu obrovské kolóny, do mesta chodíme 45 minút až hodinu. Boli by sme ochotní spísať aj petíciu.
Pre dopravu to bude problém
dopravný analytik Jozef Drahovský
Tisícky nových obyvateľov je taký veľký objem cestujúcich, že k existujúcej infraštruktúre treba vybudovať úplne nové nekolízne komunikácie. Tie, čo sú tam teraz, už nestačia ani pre aktuálny stav. Povoliť výstavbu bez vyriešenia dopravy je krajne nezodpovedné, ale na Slovensku obvyklé.