Ide o výsledok sporu, ktorý medzi sebou spoločnosti mali. RegioJet dokonca ešte v novembri vyhlásil, že svoje žlté vlaky na tejto trase prestane vypravovať. Svoj názor zmenil po ohlásení odchodu štátnych IC-čiek. Ako sa situácia dotkne cestujúcich? Šéf rezortu dopravy Ján Počiatek už vo štvrtok naznačil, že štát vlaky InterCity na trase medzi metropolou západu a východu stopne. „Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z tejto pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ vyjadril sa. Prešlo len neuveriteľne krátkych 24 hodín a konečné rozhodnutie je tu.
Od 18. januára budú štátne IC-čka minulosťou. Podľa vyjadrení ZSSK nedokážu vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. „Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ tvrdí generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Konkurenciu na tejto trase tvorí práve RegioJet.
Zmenili názor
Rozhodnutie o zrušení štátnych IC-čiek prichádza po tom, ako RegioJet nedávno avizoval, že začiatkom budúceho roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. Dôvodom tohto rozhodnutia bolo podľa majiteľa firmy Radima Jančuru to, že ministerstvo dopravy nerobí nič so stratovými IC vlakmi štátneho dopravcu a snaží sa nimi cielene vytlačiť konkurujúci RegioJet z trhu.
Súkromník sa teší
Ohlásený krok ZSSK však mení aj rozhodnutie súkromného dopravcu. „Oznámené rozhodnutie považujeme za zodpovedné a správne, najmä z pohľadu súťažného práva a rozvoja férových podmienok v podnikaní na železnici,“ pochvaľuje si hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Podľa neho nezostanú cestujúci nahratí. „RegioJet pripravuje na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy,“ sľubuje súkromný dopravca.
Ak by navýšenie súprav nestačilo, sú ochotní zvýšiť počet spojov z 3 až na 6 denne v oboch smeroch. Teraz sa tvári spokojne aj ministerstvo dopravy. „Manažment štátnej organizácie má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie vedúce k lepšiemu hospodárskemu výsledku vítame. Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť,“ tvrdí hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. ZSSK tvrdí, že zrušené vozne aj personál využije na zlepšenie úrovne prepravy. Zaradí ich na iné trasy.
Odchod štátnych vlakov je prirodzený
Ján Baránek, politický analytik
Pokiaľ sú tie konkurenčné lacnejšie, tak potom s tým nemám nejaký problém, je to trh. Je to prirodzené.
Zmena zmýšľania ministerstva ma prekvapuje
Martin Vlachynský, analytik inštitútu Iness
Zmena zmýšľania na ministerstve dopravy je prekvapujúca, ale úvahu o ukončení prevádzky štátnych IC vlakov považujeme za ekonomicky rozumný krok. Nie je dôvod, aby sa štát hral na podnikateľa na trhu, kde fungujú plne komerčné služby. Prevádzka IC vlakov (ktoré nie sú dotované ako rýchliky či osobné vlaky) generovala každoročnú stratu a napriek zákazu krížových dotácií je pravdepodobné, že by ju niekedy v budúcnosti zaplatil daňovník. Ministerstvo dopravy by malo vytvoriť podmienky, aby na hlavnú trasu prišli aj ďalší prepravcovia, lebo rozširovanie konkurencie na tratiach bude pre slovenského cestujúceho len pozitívom.
Porovnanie cien a služieb IC vlakov
ZSSK
- od 12,90 eura (cez internet) - záleží na časovom predstihu, v akom lístky kupujete
- od 19, 90 do 23,90 eura (na predajných miestach) - záleží na časovom predstihu, v akom lístky kupujete
Počet vypravených vlakov denne:
- 4 cez pracovné dni a víkend, 5 v piatok v oboch smeroch
Čo ste mali v IC vlakoch zadarmo?
- 0,5 l balenej vody
- vo vyšších triedach kávu a čaj
- noviny
- vo vyšších triedach donášku jedla na miesto
- v prémiovej triede trojchodové jedlo
- Wi-Fi v celej súprave
- preprava invalidov
- preprava bicyklov
- parkovanie na štyroch staniciach (BA, ZA, PP, KE)
- detský vozeň s hrami
- jediné vlaky na slovenskom trhu - vo vnútroštátnej doprave, kde mal cestujúci garantované vrátenie cestovného alebo jeho časť pri meškaní viac ako hodinu, ktoré zavinil dopravca
Zastávky:
- Bratislava, Trnava, Trenčín, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad - Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak, Košice
RegioJet
Bratislava-Košice:
- 9 eur (trieda štandard)
- 23,40 eura (biznis trieda), ceny sú rovnaké cez internet aj na predajných miestach
Počet vypravených vlakov denne:
- 3 v oboch smeroch
Toto dostanete zadarmo:
- 0,33 l neperlivej minerálky
- noviny a ekonomické časopisy
- mätový, jablčný mušt alebo prekvapkávanú kávu
- taliansku kávu (cappuccino, latte, espresso a ďalšie druhy)
- k dispozícii Wi-Fi - palubný zábavný portál
- storno lístka do 15 minút pred odchodom bez poplatku
- priestranný detský vozeň s hračkami a filmami
- v biznis triede aj 200 ml pomarančovej šťavy s dužinou, značkové čaje
Zastávky:
- Bratislava-Hlavná stanica, Trnava, Trenčín, Považská Bystrica, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak a Košice