Vlani oslávilo 40. narodeniny, no stále je obľúbené. Po figúrkach a hračkách, ktoré kinderká skrývajú, nebažia iba deti. Kindermánia opantala aj Tibora Géciho z Bratislavy, ktorý má v zbierke až 22 000 kinderhračiek! Hoci čokoláda kinder v hodnoteniach odborníkov nezískava veľa bodov, lebo má skrátka málo kakaa, o cennosti figúrok nikto nepochybuje. Veď vlastne ide hlavne o ne! Pre deti snáď nie je väčšieho lákadla ako kombinácia čokolády a hračky. Na to prišiel pred 41 rokmi aj Michele Ferrero, ktorý z Talianska poslal do sveta čokoládové sladkosti s prekvapením vnútri.
Detská láska
Tibor sa s kindervajíčkami a figúrkami z nich stretol ešte ako malý chlapec. „Pamätám si to ako dnes. Prvé vajíčko som dostal na meniny od svojej mamy, keď som mal desať rokov. Bola v ňom figúrka bojovníka, ktorá má na dnešnom trhu hodnotu 450 eur. Bohužiaľ, práve tá sa niekde stratila,“ spomína na svoje začiatky zberateľ. Toto však nebol moment, keď prepadol zberateľskej vášni. Tá sa v ňom prebudila až o pár rokov neskôr počas Veľkej noci.
„S bratrancom sme sa pretekali, kto si vyšibe viac vajíčok a nazbiera viac figúrok. Mali sme tety, ktoré žili v Bratislave a chodili do tuzexu v Ružinove. Inde sa kinderko v časoch socializmu nedalo zohnať. Vždy sme sa potom po šibačke stretli a ukazovali si naše úlovky.“
Figúrkové cestovanie
Všetko sa však naplno rozbehlo až s rozmachom internetu. Tibor sa prostredníctvom rôznych stránok dozvedal o burzách. Vďaka láske k figúrkam precestoval kus Európy. „Najďalej som sa dostal do nemeckých Brém. Kinderká ma v podstate doviedli k tomu, aby som cestoval. Nevynechal som ani burzu v talianskej Verone či u rakúskych susedov,“ vymenúva. Ako sám hovorí, na burzách sa dajú nájsť naozaj cenné kúsky.
„Niekedy sa stane, že tam človek nájde figúrku, ktorá má v katalógu hodnotu 80 eur a na burze ju predávajú za euro, pretože sa toho chcú zbaviť. Stalo sa mi, že som tam našiel ozajstné poklady, a keď som sa predávajúceho opýtal, koľko za to chce, predal mi to za symbolickú cenu a občas aj dal zadarmo. Naposledy som pred rokom takto zohnal Tiffanyho lampu za jedno euro a v katalógu mala hodnotu 50 eur,“ teší sa Tibor a dodáva: „Preto je možné, že má niekto na povale alebo v pivnici naozajstný zberateľský unikát a ani o tom nevie. Často aj svojich známych tlačím, aby to doma preverili, keby náhodou...“
Cennosti
Najvzácnejšia figúrka, ktorú vlastní, stojí asi 300 eur. Doma má, ako správny zberateľ, aj najnovší katalóg všetkých figúrok a skladačiek legendárneho vajíčka. „Sú tam kompletne všetky série, čo boli vyrobené, aj s presnou cenou. Málokedy sa však figúrky reálne predávajú za katalógové ceny. Väčšinou sú o polovicu lacnejšie.“ Tiborovým najbližším cieľom je figúrka robota známeho z filmu Transformers. „Keby to doma vedeli, tak neviem, ako by mi to prešlo, ale kúpil som asi 30 až 40 vajíčok, aby som ho našiel. Nepodarilo sa, tak stále čakám, kde sa objaví, ale pssst,“ prezrádza s úsmevom.
Iný kraj, iná figúrka
Do všetkých štátov sa však nedováža rovnaká séria. Stáva sa, že každá krajina má inú sériu alebo napríklad iné farebné varianty jednej série. Práve farebná odlišnosť pritom môže mať veľký vplyv na cenu figúrky na burze. „Neviem, či sa niekto pomýli, alebo naschvál namaľuje napríklad časť figúrky inou farbou, a vtedy je celá figúrka alebo časť z nej drahšia. Je to taká rarita,“ vysvetľuje Tibor a spomína, že aj u nás na Slovensku sa občas našli takéto vzácne figúrky.
Niektoré štáty sú však z neznámeho dôvodu zvýhodňované. „Napríklad v Anglicku alebo aj v Rusku sa nachádzajú kindervajíčka, na ktorých sú vyobrazené série, ktoré momentálne fičia. A tak je v každom vajíčku zaručene nejaká figúrka z vyobrazenej série, a nie napríklad skladačka. Čo voči iným štátom nie je celkom fér.“
Tajné finty
O tom, či sa dá nejakým špeciálnym trikom spomedzi množstva neoznačených vajíčok vybrať práve to, ktoré hľadáme, existujú iba domnienky. „Najzarytejší zberatelia tvrdia, že podľa hrkania a hmotnosti vajíčka dokážu určiť, aký druh prekvapenia ukrýva. Mal som známych, ktorí robili v obchode a občas ich na mikrováhe vážili a na 99 % trafili do figúrky, ktorú hľadali. Ja som si raz takto podobne vyzbieral sériu pomocou magnetov. Vtedy figúrky obsahovali malé magnetické časti, a tak som v obchode chodil s magnetom ponad ne a ktoré vajíčko sa prichytilo, to som si kúpil.“
Ako znalec však vidí aj veľké rozdiely v čokoláde, ktorá obaľuje obľúbené figúrky. „Jednoznačne najlepšie kindervajíčka sú z Belgicka. Tam naozaj cítiť chuť čokolády. Švajčiari a Francúzi a aj Nemci majú tiež veľmi lahodnú čokoládu. Čo sa však nedá povedať o vajíčkach z poľskej produkcie, ktoré sa predávajú u nás,“ objasňuje rozdiely Tibor.
Milionový biznis
S geniálnym nápadom prišiel syn zakladateľa firmy Ferrero - Michele Ferrero. V roku 1974 v spolupráci s dizajnérom Henrym Rothom začal do čokoládových vajíčok umiestňovať ručne maľované hračky. Už po prvej sérii sa ukázalo, že to bol výborný nápad. Prvá várka kinderiek sa vypredala za necelú hodinu. Aj vďaka zberateľom predá firma Ferrero ročne milióny kusov obľúbených vajíčok. Od uvedenia na trh sa ich predalo 30 miliárd.
Vedec Dementos z roku 1981