Podľa ministra dopravy Jána Počiatka súťaž vygenerovala výrazne lepšie ceny, ako sa očakávalo. Odhadovaná suma bola totiž vyše štyroch miliárd eur, niektoré firmy ju však podliezli takmer trojnásobne. S najnižšou sumou prišlo zoskupenie troch firiem, ktoré vedie spoločnosť Cintra. Úsek diaľnice D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 od Prievozu po Holice sú schopní postaviť za 1,7 miliardy eur. Čakali by sme naň niečo vyše štyroch rokov s požadovanou ročnou splátkou vyše 56 miliónov eur. Druhú najnižšiu cenu ponúklo zoskupenie firiem Via Dunaj na čele so spoločnosťou Vinci.
Tí by postavili obchvat za tri a pol roka, ročná splátka by však bola vyššia, a to 69 miliónov eur. Na treťom mieste vo verejnej súťaži skončilo združenie firiem pod vedením spoločnosti Hochtief. V ich ponuke sa výška požadovanej ročnej splátky vyšplhala na takmer 77 miliónov eur a obchvat by bol hotový za štyri roky. Najväčšiu „pálku“ si vypýtal koncern Strabag, ktorý chce dlho očakávaný obchvat pri ročnej splátke 91 miliónov postaviť do piatich rokov. „Teraz musíme detailne celú ponuku analyzovať, treba sa zaoberať tak technickým riešením, ako aj financiami,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Meno víťaza sa dozvieme v priebehu januára 2016.
Môže to byť predražené
dopravný analytik Jozef Drahovský
- Zdá sa mi to celé predražené a dlhá doba výstavby. Reálne náklady na výstavbu sú tri ročné splátky. Ostatné peniaze sú za služby a úroky. Keďže nie sú známe detaily, suma môže byť mnohonásobne predražená. Keď si štát vie požičať lacnejšie, bol by som za to, nech to postaví radšej štát.
Porovnanie ponúk
Firma | Suma (mld. €) | Splátka (v mil. €) | Doba výstavby | Rozdiel oproti odhadu |
Cintra | 1,7 | 56,72 | 4,25 roka | 2,8 mld. € |
Vind | 2,1 | 69,01 | 3,5 roka | 2,4 mld. € |
Hochtlef | 2,3 | 76,78 | 4 roky | 2,2 mld. € |
Strabag | 2,7 | 91,04 | 4,75 roka | 1,8 mld. € |