Aj to je jedna zo zmien, ktoré začnú platiť na železnici od nedele 13. decembra. Vtedy totiž vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok. Novinky, ktoré sa v rámci neho zavedú do praxe, predstavili v stredu na tlačovej konferencii v Bratislave zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a ministerstva dopravy.
"Banská Bystrica je krajské mesto, zavádzame tam priame spojenie ôsmimi pármi vlakov denne," odôvodnil riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt. Na južnej trase z Bratislavy do Košíc sa tak mení filozofia vypravovania vlakov. Doteraz jazdili spoje z hlavného mesta cez Zvolen priamo až do Košíc. Cestujúci, ktorí chceli isť do Banskej Bystrice, prestupovali vo Zvolene. Po novom to bude naopak. Vlaky budú jazdiť priamo do Banskej Bystrice a ľudia smerujúci do Košíc budú musieť prestúpiť vo Zvolene. ZSSK touto úpravou podľa Schmidta reaguje na zaznamenané prúdy cestujúcich.
Čo sa týka severného spojenia Bratislavy a Košíc, ktoré vedie cez Žilinu, najvýraznejšou zmenou je zrušenie InterCity (IC) vlakov. To ZSSK už ohlásila a pristúpi k nemu od 18. januára budúceho roku. IC vlaky však premávajú bez dotácie od štátu. V rámci dotovaných vlakov na tejto trase, čiže aj rýchlikov, zavádza ZSSK úpravy napríklad pri nočných spojoch. Vlaky, ktoré spájajú Humenné či Prešov s hlavným mestom, budú jazdiť až do stanice Bratislava Nové Mesto. To podľa železničiarov umožní ľuďom dlhšie si v týchto vlakoch pospať. Hoci sa čas odchodu a príchodu spojov nezmení, cestujúci budú môcť do vlakov nastúpiť skôr či z nich neskôr vystúpiť.
Vlaky sa totiž pristavia v stanici Bratislava Nové Mesto skôr a už od 22.00 h si do nich môžu ľudia nasadnúť a pospať si. Rovnako budú môcť z nočných spojov vystúpiť až neskôr, čiže budú môcť ešte na stanici vo vlaku spať. A to až do 7.15 h pri rýchliku Zemplín premávajúceho z Humenného a do 6.20 h pri rýchliku Poľana, ktorý jazdí z Prešova.
Ceny cestovného vo vlakoch sa pritom podľa ZSSK od 13. decembra zvyšovať nebudú. "Ceny zvyšovať nebudeme, ale niektoré naše produkty budeme zlacňovať," avizoval Schmidt. Celkovo sa pritom objem štátom objednávaných vlakov meniť nebude. To znamená, že ZSSK pre štát v budúcom roku zabezpečí dopravu v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov. Celkovo tak bude spoločnosť počas nasledujúceho roka vypravovať denne v priemere 1455 vlakov. Z toho bude 207 diaľkových a 1247 regionálnych a prímestských spojov. Budú zastavovať na 690 staniciach a zastávkach a jazdiť celkovo po 2800 kilometroch tratí na Slovensku.