Dlho utajovaný príchod 4. automobilky teda už nie je neznámou. Finálny projekt má priniesť 4 000 pracovných miest, no vláda investorovi sľúbila štátnu pomoc vo forme dotácie až 130 miliónov eur. Spoločnosť dostane aj daňové úľavy, aké, to ostáva tajomstvom. Bude pre nás táto investícia výhodná?
Investícia automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku je najväčšou investíciou na európskom kontinente za sedem rokov. Tvrdí to premiér Robert Fico, ktorý nadšene podpísal zmluvu. Memorandum o zámere stavby nového závodu v Nitre vláda podpísala už 11. augusta.
To však stále nebola záruka, že k podpisu konečnej zmluvy skutočne dôjde. Slovensko si automobilka vybrala na základe analýzy viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. Najväčším rivalom bolo Poľsko, ktoré však investorovi ponúklo len 83 miliónov eur, čo bolo podstatne menej ako indický koncern Tata Motors očakával. Do karát nám však hrala najmä silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra. Jaguar Land Rover sa pridá k automobilkám Kia, Volkswagen a Peugeot, ktoré na Slovensku už svoje závody majú.
Objem investície firmy sa odhaduje na 1,52 miliardy eur. Vláda v tejto súvislosti schválila aj štátnu pomoc vo forme dotácie na dlhodobý hmotný a nehmotný majetok v maximálnej výške 130 miliónov eur. „Aj keď sa toto číslo možno zdá byť vysoké, treba si uvedomiť, že ide len o 9 % z celkovej investície,“ priblížil Fico. Stavebné práce oficiálne odštartujú začiatkom budúceho roka, už teraz však pri Nitre vidieť robotníkov. Počas rokovaní o novom závode vzniklo aj mnoho problémov. Napríklad archeologické nálezy v oblasti výstavby či kontroverzný podhodnotený výkup pozemkov, na ktorom si mali prilepšiť rôzni špekulanti.
Existuje aj výhodnejšie riešenie
Martin Vlachynský, analytik INESS:
„Pre podnikateľské prostredie je vždy výhodnejšie a dlhodobo prospešnejšie ak všetci majú rovnaké možnosti a výhody a nie keď jeden konkrétny investor dostane špeciálnu starostlivosť od vlády, zatiaľ čo ostatní sa musia boriť s narastajúcimi daňami a reguláciami.“
Bližšie informácie o automobilke
- Lokalita: obce Dražovce, Mlynárce, Zobor, Lužianky, Čakajovce a Zbehy v okrese Nitra
- Počet pracovných miest v automobilke: 4 000
- Počet pracovných miest u dodávateľov: 15-tisíc
- Objem investícií automobilky: cca 1,52 miliardy eur
- Dotácia štátu: 130 miliónov eur
- Počet vyrobených vozidiel ročne: 150-tisíc
- Počet objektov závodu: 74i
- Hľadané profesie: automechanikci, autoelektrikári, autoklampiari, technológovia, prijímací technici, operátori výroby
Jedným z najväčších tajomstiev je, aké modely sa budú v Nitre vyrábať. Hovorí sa o menších autách, ktoré budú konkurovať modelom BMW X1 či Nissan Juke. Ich cena by mala byť maximálne 30 tisíc.
Premiér Robert Fico o prichádzajúcej automobilke: Daňové úľavy ostávajú tajomstvom
Potrebuje Slovensko novú automobilku?
Slovensko potrebuje zahraničné investície, pretože ak ide o investície do takých oblastí ako výroba automobilov - je to záruka vyšších platov a uplatnenia ľudí s technickým vzdelaním. Označil by som túto investíciu za historický úspech, pretože o ňu bojovalo niekoľko európskych štátov a je to najvyššia priama investícia v Európskej únii za posledných sedem rokov. Bude to mať tak pozitívny vplyv na hospodársky rast, ktorý nám kumulatívne narastie v priebehu 4 - 5 rokov o 2,5 percenta.
Máme niekoľko veľkých automobiliek. Dokážeme poskytnúť dostatok kvalifikovanej sily pre ďalšiu?
Buďte presvedčený, že ak niekto chce preinvestovať 1,4 miliardy eur, tak nepostaví fabriku a potom bude pozerať, kto v nej bude pracovať. Všetko je zmerané a vyrátané. Začali sme intenzívne pracovať so strednými a vysokými školami.
Čo všetko ste museli Jaguaru sľúbiť, aby prišiel na Slovensko? Čím ste sa museli zaručiť?
Nemusel som nič sľúbiť. Boli to veľmi konštruktívne rozhovory, sú to profesionáli, ktorí boli mimoriadne opatrní, pretože je to ich najväčšia investícia mimo Britských ostrovov. V súlade so zákonom poskytujeme investičnú pomoc vo výške 130 miliónov eur. Je to pomoc na obstaranie hmotného, nehmotného nehnuteľného majetku.
Bude Slovensko poskytovať daňové úľavy automobilke? Aké?
Štruktúra investičnej pomoci je presne rozpísaná v zmluve, ktorá bude k dispozícii a tam si to môžete pozrieť. Nechcem ísť do úplných detailov. Niečo je ešte predmetom obchodného tajomstva.
Má už štát k dispozícii pozemky pod automobilku? Hovorilo sa aj o podnikateľovi Ondrejovi Ščurkovi, známom z kauzy daňového riaditeľstva v minulej vláde.
Ondrejovi Ščurkovi, známom z kauzy daňového riaditeľstva v minulej vláde.
Je pravda, že sa objavili špekulanti, ktorí keď vidia, že sa stavia niekde strategický park, tak kupujú pozemky a potom si myslia, že ich draho predajú. Často sa stane, že ich kúpia niekoľko rokov pred tým, ako vznikne nejaká predstava. Aj v tomto prípade vieme asi o 4 % pozemkov, ktoré boli kúpené pred tým, ako vôbec myšlienka Jaguaru Land Roveru vznikla. Všetci títo podvodníci boli vyprášení, boli posielaní za dvere.
Financial Times v minulosti zverejnili, že ste zástupcom automobilky poskytli aj vlastné telefónne číslo. Je pravda, že ste komunikovali aj touto cestou?
Chceli sme zachovať mieru dôvery medzi nami a Britmi, o ktorú nás veľmi žiadali.
Môžete prezradiť, ktoré modely sa budú na Slovensku vyrábať?
Nemôžem, to musia urobiť len výrobcovia áut. Ja môžem povedať len toľko, že nám ich ukázali a ako chlap musím povedať, že som sa veľmi potešil.