Novému Času bývalý šéf SIS poskytol rozhovor, v ktorom prezradil, čo za pol roka v úrade stihol spraviť, či na neho vplýva predseda SDKÚ Pavol Frešo, ktorý ho na čelo inštitúcie dostal, a aj to, či ešte verí vo vyšetrenie spisu Gorila.
Ku čomu dospela NKÚ v prípade najnovších káuz, ktoré skúmala?
Riešili sme kauzy, ktoré hýbali spoločnosťou a verejnosť ich citlivo vnímala. Rozhodol som o tom, že pôjdeme do kontroly Petržalského parkovania. Nekontrolovali sme len priebeh verejného obstarávania, ale prierezovo sme skontrolovali podobné obstarávania, ktoré v Petržalke realizovali. Bol podpísaný protokol, beží námietkové konanie – celý proces nie je ukončený.
O niektorých zisteniach môžem povedať, že tam je pozitívny nález, ktorý hovorí v neprospech vedenia mestskej časti a pre mňa je to nepochopiteľné. Zmluvy musia byť prerokované v mestskom alebo obecnom zastupiteľstve a tu musím konštatovať, že tak sa v Petržalke neudialo. Našli si cestičku, kde sa zakryli menšou barlou a urobili proces bez schválenia zmluvy mestským zastupiteľstvom. Jeden urobil rozhodnutie bez druhých, čo robiť nemôže. Došlo tam aj k ďalšiemu porušeniu zákona o verejnom obstarávaní, ktoré zadefinujeme, keď bude všetko uzavreté.
Kto konkrétne teda pochybil? Starosta Bajan?
Máme za to, že zrejme došlo k úmyselnému porušeniu povinnosti verejného činiteľa, čo je veľmi vážna vec. Narážame na starostu, lebo je za to zodpovedný. Za obec a mesto vystupuje on, ktorý nesie zodpovednosť za rozhodnutia. Jeho elementárnou povinnosťou je nechať prerokovať zmluvné vzťahy mestskému alebo obecnému zastupiteľstvu. V Petržalke k tomu nedošlo, lebo zmluva bola podpísaná pred tým, než sa o tom začalo rokovať v mestskom zastupiteľstve.
Ako bude NKÚ postupovať?
Je možné, že dám takýto podnet na prokuratúru, že došlo k spáchaniu istej formy trestného činu, ktorý je nezlúčiteľný s pôsobením starostu.
Kontrolovali ste aj kauzu prepusteného učiteľa Žarnaya z Košíc.
Pri učiteľovi Žarnayovi by som ešte neuzatváral vec, do polovice januára bude kontrola ukončená. Všetky indície nasvedčujú, že tam bude tiež pozitívny nález. Možno to podobne dopadne, ale nechcel by som vopred o tom hovoriť.
Už ste v úrade vyše pol roka, čo ste za ten čas stihli?
Tým, čo je za mnou, by som sa chváliť nechcel. Skôr mám víziu, čo od tejto chvíle. Bolo potrebné preusporiadať úrad. Urobili sme organizačné opatrenia, aby sme podporili výkon kontroly. Mám víziu, ako nastaviť úrad ďalej. Prvá oblasť, ktorej sme sa už teraz inak venovali, je príprava plánu kontrolných činností na budúce obdobie. Tá musí vyzerať úplne inak. Musí vychádzať z reálnej potreby krajiny. Nemôžeme sa venovať len malému segmentu, ale musíme prejsť aj na vyšší level, lebo tam sú obrovské peniaze – infraštruktúrálne projekty. Chceme zriadiť silný analytický útvar. Nikto v tejto krajine nemá tak exaktne zistené údaje, ako ich má NKÚ. Priamou kontrolou získavame množstvo informácii a dávame ich do databáz, ale s nimi ďalej nepracujeme. Im sa treba venovať a z nich môže vyjsť mnoho dobrých analýz pre rozvojový proces.
Verejnosť v poslednom čase zasiahla kauza tety Anky, Všeobecnej zdravotnej poisťovne a jej bývalého šéfa Marcela Foraia. V akom stave sú kontroly?
Kontrola je komplikovaná. VšZP nie je malý subjekt, sú tam tisíce zmlúv. Aby bol výstup z kontroly dôveryhodný, tak sme si z podnetu, ktorý prišiel, namodelovali širší záber, než len sa hovorilo o tej tete. Nás teta nezaujíma, nás zaujímajú zmluvné vzťahy porovnateľné so zmluvami, ktoré boli pranierované. Ak si dobre pamätám, tak je naplánovaný koniec na marec.Vo VšZP a zdravotníctve máme na budúci rok vytypovaných až do roku 2017 viacero kontrol. Nechceme to robiť úsekovo, ale prierezovo – fakultné, regionálne aj koncové nemocnice chceme kontrolovať. Z tejto kontroly majú vzísť odporúčania, aby ten balvan, ktorý pacienti cítia, nadvihli.
NKÚ môže len upozorňovať a poukazovať na pochybenie v spoločnosti, prípadne dať prípad na prokuratúru. Nebudete sa snažiť získať viac právomocí, aby ste mohli pokutovať niektoré subjekty?
Nie, pretože celosvetový štandard je takto nastavený, že najvyššie kontrolné úrady nemajú represné právomoci. Skôr, čo mne chýba, je prepojenie na výkonnú a zákonodarnú moc. Čiže inštitút, ktorý tu v minulosti bol - možnosť účasti predsedu na zasadnutí vlády, kde by mal predseda možnosť priameho kontaktu s ministrami. Aby som nemusel cez sekretariát vyvolávať a dohovárať sa na stretnutí s ministrami, ktorí mnohokrát nemajú čas.
Do úradu vás navrhol predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo. Vy ho zároveň kontrolujete. Nezasahuje tento vzťah do nezávislosti kontrol, ktoré robíte?
Predseda do kontrol nevstupuje. Odchýlka doprava, doľava pre mňa neexistuje. Môžeme mať všetci nejaký názor, ale tu na pôde úradu pri výkone činnosti každý bude hľadieť rovno a ja nestrpím akékoľvek snahy o odchýlky. Padni komu padni. Nebudem brať ohľad na nikoho a na nič, lebo stratíme vážnosť.
Ako často sa stretávate s Frešom či premiérom Ficom?
Pána Freša som už nevidel značne dlhý čas, má zrejme iné starosti a s premiérom som sa stretol na prezentácii dobrej praxe, kde sme prezentovali naše zistenia. Potom som bol na osobnom stretnutí, kde boli jeho poradcovia verejnej správy, kde som im rámcovo ozrejmil, o čo v projekte ide.
Váš predchodca postavil na NKÚ fitnescentrum a saunu. Využívate ich?
Nevyužívam, pretože sme riešili iné hospodárske problémy. Dal som vykonať v úrade mimoriadnu inventúru. Mnoho vecí, ktoré boli nefunkčné a neboli fyzicky vyradené, tak sme dlhodobo skladovali dole aj v tých priestoroch. Nedá sa však hovoriť o nejakom fitnescentre, ja nie som nejaký fitnesák, to je také drobné zariadenie, kde si môžete zacvičiť. Keďže som starý saunár, sauna je síce vybudovaná, ale nespĺňa parametre, ktoré by mala sauna spĺňať. V budúcnosti ju hádam spojazdníme, keď už máme tie priestory, aby slúžila ľuďom.
Ku koncu funkčného obdobia pána Jasovského vyšlo najavo, že mal prenajatý cez NKÚ byt v centre Bratislavy za 160 eur. Vy využívate tento byt?
Mestská časť Staré Mesto to zastavila, čo mňa prekvapilo, pretože si nemyslím, že niečo porušila ona alebo my, pretože ešte tohto roku je regulované nájomné, čo znamená, že aj keby chceli dať vyššie nájomné NKÚ, tak vnútorné predpisy im to nedovolia. Teraz bývam v zariadení ministerstva zahraničia, máme klasický trojizbový byt so štandardným vybavením a je za ceny, ktoré si určí nájomca. Vrátane prevádzky to môže byť do 300 eur.
NKÚ chcel kúpiť gauč do tohto bytu za 1 700 eur. Dostali ste ho napokon?
Preniesli sme na 90 % nábytok zo starého bytu, pretože ten bol väčší. Všetko, čo sa dalo využiť. Jediné, čo sme nemohli použiť – také drobné sedačky dreveno-kožené. Tak som požiadal o jednu rohovú sedaciu súpravu, takú že by tam vošlo aspoň 5-6 ľudí, pretože predseda NKÚ aj v byte prijíma ľudí a je ústavný činiteľ, čiže patrí sa mu mať slušné vybavenie. Nechal som si preveriť proces a tam sa ukázalo 9 závažných chýb pri verejnom obstarávaní. Neurobil ich predseda, ani nenariadil, oni rozhodovali úplne autonómne, rozhodovali bez mojich vplyvov. S tými, čo postupovali neprofesionálne, som sa rozlúčil. Dnes postupujeme inak.
Kritizovali vás, že ste v roku 2010 ako riaditeľ SIS neodpovedali na list bývalého agenta Holúbka, ktorý vás vyzval na prešetrenie Gorily a zbavili ho mlčanlivosti. Prečo ste nezakročili?
Informačná služba nemá žiadne vyšetrovacie právomoci. Informácie, ktoré získava, odovzdáva orgánom, ktoré sú kompetentné, a tie už ako sa toho zhostili, to ja nehodnotím. Služba v tom čase urobila všetko pre to, aby očistila svoje meno a proces stransparentnila.
Myslíte si, že sa Gorila v budúcnosti vyšetrí?
Po desiatich rokoch sa dá vôbec vyšetriť korupcia? Veľmi ťažko. To je tak, ako keď sa pýtajú, či kontrolóri odhalili korupciu. Ak sme kontrolovali výstavbu nájomných bytov z roku 2011, tak po štyroch rokoch sa asi ťažko kontrolórovi, ktorý kontroluje dokumenty, odhaľuje korupcia. Osobne fandím, aby sa to vyšetrilo, aby sa dostali isté skutočnosti na svetlo sveta, všetkým tým, ktorí sa zapojili do procesu, ale majú to veľmi ťažké.