Aby Európska únia zaplatila 85 percent nákladov, potrebovalo hlavné mesto prevziať protokol o zhotovení diela, a tak sa na včasné dokončenie projektu poriadne tlačilo. Hoci je stavba hotová, už voľným okom bolo vidieť hneď niekoľko nedostatkov. Spozoroval ich aj odborník Michal Feik, ktorý sa stavebníctvu venuje už roky.
V stredu sa po 2,5-kilometrovom zelenom moste prešli prví návštevníci, medzi ktorými nechýbal ani Nový Čas. Na prechádzke sa zúčastnil aj odborník z oblasti stavebníctva Michal Feik, ktorý v minulosti pracoval na magistráte. Podľa jeho slov je Starý most zatiaľ hotový len technicky. Tvrdí, že stavba je dokončená tak, aby to mohla samospráva vyfakturovať a neprišla o prostriedky z Európskej únie. Z chýb, ktoré zaregistroval, uviedol napríklad krivý povrch na estakáde Einsteinova či neupevnenú dlažbu na zastávke Sad Janka Kráľa.
Primátor Bratislavy je však spokojný. „Nemyslím si, že sa robili práce na poslednú chvíľu. Všetkých 139 objektov prešlo kontrolou stavebného dozoru,“ povedal Ivo Nesrovnal. „Tým, že sme to dokončili, nám 85 percent zaplatí Európska únia, 10 percent štát a 5 percent mesto,“ vysvetlil primátor. Nový Starý most verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, ktorou by najprv mala prejsť časť pre peších a následne až električková trať.
Toto ešte treba doklepnúť
Zlé nátery
Cesty sa asfaltovali len pred pár dňami. „Nie všetky procesy stačili dozrieť, či už sú to betóny, alebo asfalty. Keď sa maľuje na nedozretý asfalt, farba nevydrží dlho, mnoho skutočných porúch sa však ukáže až postupom času,“ povedal Michal Feik.
Nefunkčné troleje
Trolejové vedenie ešte nie je napevno uchytené. „Vidíme to napríklad na petržalskej strane, kde je vedenie len uchytené na obyčajné háky. Tu by dnes v žiadnom prípade nemohla prejsť električka,“ uviedol Feik.
Trčiace káble
Zastávka Sad Janka Kráľa nie je dokončená, z chodníka trčí množstvo káblov, ktoré treba pozapájať. Nefungujú tak elektronické tabule ani automaty na lístky. „Mnohé zariadenia nie sú funkčné. Reálne bude stavba hotová, až keď bude skolaudovaná,“ vyjadril sa Feik k pro- jektu.
Veľký neporiadok
Okolie, ale aj priestory mosta stále vyzerajú ako stavba. Pod mostom sú palety, všade sú robotníci, fúriky aj ťažké stroje.
Chronológia stavby
22. 10. 2013 - podpísanie zmluvy o diele na rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky
2. 12. 2013 - Starý most začali rozoberať
jún 2014 - zastavenie prác na Dunaji kvôli hľadaniu možnej nevybuchnutej munície
december 2014 - montáž 1. segmentu oceľovej konštrukcie
12. 2. 2015 - výsuv 1. segmentu oceľovej konštrukcie
22. 10. 2015 - spojenie oboch brehov Dunaja oceľovou konštrukciou
16. 11. 2015 - ukončenie prác na Štúrovej ulici
15. 12. 2015 - ukončenie stavebných prác na celom projekte