Ako na to zareagoval samotný Bajan a čo budú ďalej robiť s odstavovaním áut v najväčšej mestskej časti?
Mitríkov úrad sa pustil do kontroly petržalského parkovania po tom, ako vyplávali na povrch podozrenia týkajúce sa tendra. Mestská časť prevádzkovanie parkovania chcela zveriť externej firme EEI. Vybrala ju vo verejnej obchodnej súťaži a podpísala s ňou koncesnú zmluvu na 4 999 999 eur. Ak by bola suma len o euro vyššia, musela by samospráva vyhlásiť verejné obstarávanie. Firma po tlaku verejnosti nakoniec od zmluvy odstúpila.
Bez súhlasu poslancov
Výsledky kontroly už má aj Mitrík. Bajanovi vyčíta, že zmluvu s EEI mal predložiť na rokovanie poslancom. Parlament mestskej časti však o nej nehlasoval a starosta ju mal podpísať bez jeho súhlasu. „Zákon o obecnom zriadení jasne hovorí, že zmluvy, ktoré uzatvára obec, musia prejsť rokovaním zastupiteľstva. Táto zmluva rokovaním neprešla,“ povedal Mitrík s tým, že sa to dá vyhodnotiť aj s možným trestnoprávnym dôsledkom pre starostu. Nový Čas sa v tejto veci obrátil aj na Vladimíra Bajana, ten odpoveď poslal len cez hovorkyňu. „Vzhľadom na to, že kontrola ešte nebola ukončená, nebude sa mestská časť vyjadrovať k prebiehajúcemu procesu,“ povedala hovorkyňa Petržalky Michaela Platznerová.
Otázniky okolo parkovania
A ako chcú ďalej riešiť neznesiteľnú situáciu s nedostatkom parkovacích miest? „Keďže koncesionár od zmluvy odstúpil, navyše si nenárokuje žiadne ani ekonomicky oprávnené náklady, je parkovacia politika v bode nula. Čakáme na riešenie, ktoré avizovala skupina poslancov a ktoré by podľa ich vyjadrenia mali predstaviť obyvateľom, poslancom aj vedeniu mestskej časti,“ dodala Platznerová.
Navrhnú poplatok 160 eur za auto?
Mestská časť čaká na nápad poslancov, ktorí bojovali proti zmluve s EEI. Jedným z nich je aj Vladimír Dolinay. „Aktuálne sú vyčlenené financie na dva prieskumy, ktoré by sme chceli zadať. Jeden je smerom k ľuďom, kde by sme im položili viaceré otázky, aby sme vedeli, koľko by boli ochotní zaplatiť alebo ako by to malo byť nastavené. Druhý prieskum by porovnal ekonomickú stránku projektu,“ hovorí Dolinay. Sám by si vedel predstaviť model, aký majú v Prahe. Tam rezidenti platia ročne 160 eur a majú v tom aj ročný lístok na MHD. Pôvodne chceli zaviesť parkovanie za 60 eur ročne. Ročná električenka v Bratislave stojí 264 eur.
Mitrík: Zakryli sa barlou
Čo všetko ste kontrolovali v súvislosti s parkovaním v Petržalke?
- Riešili sme kauzy, ktoré hýbali spoločnosťou, a verejnosť ich citlivo vnímala. Rozhodol som, že urobíme kontrolu petržalského parkovania. Nekontrolovali sme len priebeh verejného obstarávania, ale prierezovo sme skontrolovali podobné obstarávania, ktoré v Petržalke realizovali. Bol podpísaný protokol, prebieha námietkové konanie - celý proces nie je ukončený.
Čo presne ste zistili?
- O niektorých zisteniach môžem povedať, že tam je pozitívny nález, ktorý hovorí v neprospech vedenia mestskej časti. Zmluvy musia byť prerokované v mestskom alebo obecnom zastupiteľstve a musím konštatovať, že tak sa v Petržalke neudialo. Našli si cestičku, kde sa zakryli menšou barlou a urobili proces bez schválenia zmluvy mestským zastupiteľstvom. Jeden urobil rozhodnutie bez druhých, čo robiť nemôže. Došlo tam aj k ďalšiemu porušeniu zákona o verejnom obstarávaní, ktoré zadefinujeme, keď bude všetko uzavreté.
Kto konkrétne teda pochybil? Starosta Bajan?
- Zdá sa, že zrejme došlo k úmyselnému porušeniu povinností verejného činiteľa, čo je veľmi vážna vec. Narážame na starostu, lebo je za to zodpovedný. Za obec a mesto vystupuje on, ktorý nesie zodpovednosť za rozhodnutia. Jeho elementárnou povinnosťou je dať prerokovať zmluvné vzťahy mestskému alebo obecnému zastupiteľstvu.
Ako bude NKÚ postupovať?
- Je možné, že dám podnet na prokuratúru, že došlo k spáchaniu istej formy trestného činu, ktorý je nezlučiteľný s pôsobením starostu.