Ján Werich († 75) v hlavnej úlohe je v ňom nezabudnuteľný rovnako ako jeho výroky. No ani toto nakrúcanie sa nezaobišlo bez problémov, hoci si filmom Werich splnil sen o Golemovi. Ten kedysi sníval vo dvojici so svojím najlepším kamarátom Jiřím Voskovcom (†76), s ktorým stvorili divadelnú hru o Golemovi. Aj v nej vystupovali postavy ako cisár Rudolf II., jeho komorník Lang, alchymista Scott, umelá žena Sirael či hlinený panák Golem.
Hra mala premiéru v novembri 1931 a keďže bola úspešná, dvojica V+W začala písať filmový scenár. Ponúkli ho francúzskemu režisérovi, ale nepochodili. Werich sa k scenáru vrátil v roku 1949, ale už bez Voskovca, ktorý emigroval do Ameriky. Do scenára sa pustil s Jiřím Brdečkom a režisérom Jiřím Krejčíkom. To, že Werich ako autora neuviedol v titulkoch aj Voskovca, mu bývalý kamarát nemohol dlho zabudnúť.
Rozhádaní
V čase nakrúcania filmu mal Werich veľký vplyv v československej kinematografii. A to až taký, že si počas nakrúcania dovolil okamžite vymeniť režiséra Krejčíka, s ktorým sa pohádal a adresoval mu tieto slová: „Vy ste taký sprostý, že ani nemôžete pochopiť, aký sprostý vlastne ste!“ Krejčíka nahradil Martin Frič a ten vymenil kameramana i niektoré postavy. Tým, že sa film nanovo pretočil, sa, samozrejme, predražil, a to z 27 miliónov korún na 37 miliónov, čo bolo na tú dobu závratne veľa.
Tiekla krv
K nešťastiu došlo pri nakrúcaní, keď Werich ako pekár Matej vyliezal z hradného kanála do cisárovej kúpeľne. Pôvodne sa mal šmyknúť na mydle a spadnúť do vane. On si však vymyslel, že by mal šliapnuť bosou nohou do kameninovej vázy, ktorá ho uväzní, a spadne do vane. Lenže, keď do nej herec vstúpil, váza sa rozbila a črep sa Werichovi zarezal do nohy tak nešťastne, že tiekla krv. Nakrúcanie prerušili a ranu mu ošetril ateliérový hasič.
Cenný symbol
Rovnako ako Werich sa nezabudnuteľným stal aj Golem, ktorého filmovú podobu stvoril český sochár Jaroslav Horejc. Hlinený obor so šémom uprostred čela a rozpraskanou hruďou stiahnutou železami zarába aj po viac ako 60 rokoch od uvedenia filmu. Dedičské práva totiž po Horejcovej smrti získala jeho jediná dcéra Dagmar Dományová, a tá sa snaží z Golema vytĺcť, čo sa dá. Zažalovala totiž všetkých, na ktorých prišla, že podobu tohto Golema používali – múzeum, podnikateľov, firmy i vianočné trhy, kde figúrky Golema predávali ako suveníry.
Dokazovanie pred súdom, či Golema stvoril Horejc, alebo barrandovské ateliéry, nebolo jednoduché, ale nakoniec sa dokázalo, že sochár bol nielen autorom návrhu, ale aj filmového modelu. Kým Dagmar už zarobila niekoľko stotisíc českých korún, filmový obor je uväznený v ateliéroch na Barrandove a nikto bez Dományovej súhlasu nemá k nemu prístup.