Vylákať bankové údaje od ľudí podvodnými praktikami sa snažia aj v tomto období. Viaceré banky v rámci internetbankingu upozorňujú na podvodné emaily či sms správy. VÚB banka v internetbankingu upozorňuje klientov, že sa v posledných dňoch na Slovensku objavil nový typ phisingu, keď útočník prostredníctvom linku v sms správe vyzýva klienta na prihlásenie sa na falošnú webovú stránku za účelom získania jeho prihlasovacích údajov do internetbankingu a jeho mobilného telefónneho čísla. Stránka sa pritom snaží napodobniť mobilnú aplikáciu banky. "Banka nikdy od klientov nevyžaduje aktívne zadanie telefónneho čísla, emailovej adresy alebo akýchkoľvek iných osobných údajov," upozorňuje VÚB banka s tým, že klienti by si za žiadnych okolností nemali do mobilného telefónu sťahovať podozrivý softvér, nemali by otvárať emaily od neznámych adresátov ani podozrivé prílohy a neznáme odkazy v správach.
Na podvodné emaily upozorňuje klientov napríklad aj Tatra banka. "V prípade, že klient dostal email, ktorý od neho požaduje citlivé údaje, ide o podvodné konanie a na tento email by nemal reagovať. Tatra banka nikdy od klientov nežiada overenie ich osobných údajov takýmto spôsobom," upozorňuje banka v internetbankingu. Na podvodné aktivity upozornila aj Slovenská banková asociácia (SBA). Ako uviedla, okrem phisingu existujú aj ďalšie metódy podvodov. Keď sa zlodeji snažia vylákať dáta k internetbankingu či k platobnej karte prostredníctvom telefonátu, ide o takzvaný vishing, alebo cez sms správu s URL odkazom na podvodnú stránku alebo výzvou na odpovedanie na telefónne číslo, ide o smshing. Útočníci citlivé údaje skúšajú získať aj cez zavírusovaný počítač alebo mobilné zariadenie prostredníctvom podvodnej stránky banky, keď hovoríme o takzvanom pharmingu.
"Pri práci s internetbankingom si preto vždy treba skontrolovať bezpečnostný certifikát stránky," odporúča SBA. Klienti by si taktiež mali podozrivé požiadavky banky emailom, telefonicky alebo prostredníctvom sms na poskytnutie citlivých informácií o internetbankingu alebo platobnej karte radšej najprv overiť na zákazníckej linke. "Klienti by nikdy nemali klikať na neznáme odkazy ani otvárať neznáme prílohy v emailoch, sms či mms správach. Môžu obsahovať vírus, ktorým svoje zariadenie sprístupnia podvodníkom," doplnila SBA. Asociácia tiež občanom odporúča nepracovať s internetbankingom cez nezabezpečené wifi siete a dobré je tiež si pravidelne meniť prihlasovacie heslo do internetbankingu. "Do mobilných zariadení je dobré sťahovať si len overené a dôveryhodné aplikácie a počítač, smartfón či tablet zabezpečiť antivírusovým programom od renomovaných spoločností na trhu a pravidelnou inštaláciou bezpečnostných aktualizácií," uviedla banková asociácia.
Okrem toho je tiež potrebné venovať pozornosť bezpečnostným upozorneniam bánk. Banky však môžu užívateľov kontaktovať napríklad v prípade skutočnej bezpečnostnej hrozby. Preto klientom odporúčajú, aby pravidelne aktualizovali telefonický kontakt, ktorý im poskytli. Môže ísť napríklad o overovanie reálnosti transakcie, ak je platobná karta použitá v nezvyčajných destináciách. "Banka vtedy vyhodnocuje, či sa klient náhodou nestal obeťou skimmingu a niekto sa nesnaží použiť klon jeho platobnej karty. Telefonát pritom možno kedykoľvek prerušiť a spotrebiteľ môže iniciatívne kontaktovať svoju banku, aby si hrozbu overil," dodala SBA.