Tento ľudský orgán je jedným z tradičných prvkov, ktoré na sochách znázorňoval Majster Pavol z Levoče. Objavuje sa aj na postavách na jeho najslávnejšom diele – najvyššom drevenom gotickom oltári na svete, ktorý stojí v Bazilike sv. Jakuba v Levoči.
Podľa odborníka je naskladanie látky do tvaru ucha jedným z prvkov gotického tvarovania textilu. „Nebola to len špecialita Majstra Pavla, používali ju aj iní autori. Napriek tomu sa zaužíval pojem Pavlovo ucho,“ vysvetľuje sochár Juraj Maták z Oblastného reštaurátorského úradu (ORA) v Levoči. Jeho pracovníci už zreštaurovali množstvo diel Majstra Pavla a často sa s týmto prvkom stretli. Ucho si na prvý pohľad nemusí všimnúť každý. „Nie je autorovým podpisom, ale dekoratívnym prvkom. Je typické pre obdobie vrcholnej gotiky začiatkom 16. storočia,“ uzavrel Maták.
Národná kultúrna pamiatka
Oltár Majstra Pavla z Levoče je najcennejšou časťou interiéru Baziliky svätého Jakuba. Ide predovšetkým o hlavný oltár, neskorogotickú sakrálnu pamiatku s výjavom poslednej večere a so sochami Madony, svätého Jána a Jakuba. Ten dopĺňa ešte niekoľko ďalších oltárov. Hlavný oltár je zároveň najobdivovanejším chrámovým artefaktom a jediným dielom, pri ktorom je autorstvo Majstra Pavla nespochybniteľné, keďže je doložené písomnou správou.