Reklamáciu tovarov zakúpených v niektorej z členských krajín Európskej únie, ale aj poskytnutých služieb, pomáha riešiť Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v SR. V poslednom čase sa zaoberalo rôznymi prípadmi. Riešilo aj meškanie letu, keď sa slovenský klient dostal do destinácie v rámci Európy o 12 hodín neskôr. Prostredníctvom centra sa domáhal náhrady podľa nariadenia a rozhodnutia súdneho dvora EÚ, kde sa hovorí, že pri viac ako trojhodinovom meškaní majú spotrebitelia právo na náhradu podľa vzdialenosti letu od 250 do 600 eur.
"Na Európske spotrebiteľské centrum sa možno obrátiť prostredníctvom formulára, ale aj poštou, či osobne. Spotrebitelia by nám mali poslať všetky doklady. S dodávateľom sa potom dokážeme rýchlejšie dohodnúť, keďže sa pokúšame o mimosúdne riešenie prípadu. Upozorníme ho, že sťažnosť je dobre zdokumentovaná a ak sa nedohodneme, tak si spotrebiteľ nárok môže vymáhať aj súdnou cestou. Mimosúdna dohoda je však pre obe strany výhodnejšia, rýchlejšia a často aj lacnejšia," skonštatoval právny poradca centra Pavel Pavlovkin.
Centrum poskytuje služby bezplatne a v rámci svojich kapacít. Nemá však oprávnenie svojich klientov zastupovať aj na súde. V takých prípadoch sa môžu obrátiť na rôzne spotrebiteľské združenia, ktoré toto oprávnenie majú, ich zoznam zverejňuje na svojej web stránke www.esc-sr.sk, kde je aj formulár na podanie sťažnosti. Sťažnosti rieši v rámci siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net a poskytuje ich aj klientom z iných štátov Európskej únie, pokiaľ by sa sťažovali na služby poskytnuté na Slovensku, či tovar dodaný zo Slovenska.
ESC v SR, ako člen siete Európskych spotrebiteľských centier v rámci EÚ vrátane Nórska a Islandu, pomáha spotrebiteľom pri riešení cezhraničných reklamácií v rámci EÚ už od marca 2006. Poskytuje poradenstvo a pomoc spotrebiteľom pri nákupoch v rámci EÚ. Napĺňa tak hlavnú ideu siete – priblížiť spotrebiteľom vnútorný trh a zvýšiť ich dôveru v cezhraničné nakupovanie.