Tí vyrážajú do boja so snehom, aby boli slovenské cesty bez problémov prejazdné. Niektoré z ich mašín však už mladosť majú dávno za sebou, no napriek tomu dokážu pomôcť tam, kde treba.
Posýpač Škoda 706
Rok výroby: 1982
Nasadený: Nitra
Najstaršie posýpacie vozidlo v Mestských službách v Nitre má za sebou viac ako pol milióna kilometrov. „Je síce už riadne staré, ale ešte na ňom v prípade potreby jazdíme. Navyše, opravy na ňom sa dajú zvládnuť pomerne rýchlo a najmä oveľa lacnejšie ako na nových autách,“ prezradil o svojom „starčekovi“ Ján Takáč (51), ktorý na ňom jazdí už 10 rokov.
Snehová fréza ZIL D470
Rok výroby: 1972
Nasadená: v Tatrách
Na Správe a údržbe ciest Prešovského samosprávneho kraja v Poprade majú stroj vyrobený v meste Likačevo v roku 1972. Pre údržbu podtatranských ciest je nenahraditeľný. „Fréza s motorom z tanku T54 si poradí s akýmkoľvek závejom a výrazne rýchlejšie ako moderné stroje. Je pravda, že ju musia obsluhovať dvaja a niekedy aj dvaja musia točiť volant, ktorému chýba posilňovač riadenia,“ povedal Marián Barila, riaditeľ Správy a údržby ciest v Poprade. Motor má objem 19 100 cm³ (ako 10 dvojlitrových oktávií) a spotrebu 48 litrov nafty na hodinu.
Snehová fréza ZIL D470
Rok výroby: 1983
Nasadená: diaľnica pod Tatrami
V Národnej diaľničnej spoločnosti tiež vypomáha deduško zo Sovietskeho zväzu. „Je to neoceniteľný pomocník v krízových situáciách. Keď pred dvoma rokmi zasypalo diaľnicu nad Janovcami, to, čo by nakladač s lyžicou robil celý deň, táto fréza zvládla za dve hodiny. Ovládať ju je však naozaj umenie a obsluha musí mať špeciálne skúšky a osvedčenie,“ povedal vedúci dopravy v Stredisku správy a údržby Mengusovce Tomáš Mihalik (38) o ich najstaršom stroji.
Snehová fréza ZIL
Rok výroby: 1963
Nasadená: Moldava nad Bodvou
Cestári Správy ciest Košického samosprávneho kraja majú na pracovisku v Moldave nad Bodvou na výpomoc skutočného deduška. ZIL ruskej výroby je šesťvalec s naftovým motorom s objemom až 19-tisíc kubických centimetrov. Ide o snehovú frézu, ktorú naposledy použili v sezóne 2013/2014, ale stále je v pohotovosti a riadne funguje. „Hoci má najazdených už 210-tisíc kilometrov, stále poslúcha aj naštartuje,“ uviedol vedúci dopravy Správy ciest Juraj Ivanko.