Firma dokáže 60 km diaľnice postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke 56,72 milióna eur. Celkovo by nás mal obchvat počas tridsaťročného prevádzkovania cesty stáť asi 1,7 miliardy eur. Ak sa stavebné práce začnú podľa plánovaného harmonogramu na jar, prvé autá by po ňom mohli prejsť v roku 2020. Finálne slovo má vláda. Starostovia dotknutých obcí a mestských častí sa nového obchvatu nevedia dočkať - situácia u nich je totiž katastrofálna.
Spoločnosť Cintra, ktorá prišla s najvýhodnejšou ponukou, stavala diaľnice v Európe, USA a v Austrálii. Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy Viktora Stromčeka mala spoločnosť veľmi dobre nastavené financovanie aj samotnú cenu výstavby. Za 60 km diaľnice a rýchlostnú cestu R7 si pýta 56 miliónov eur ročne, čo je takmer o 13 miliónov menej ako spoločnosť Vinci s druhou najlepšou ponukou. „Čakáme na stanovisko ministerstva financií, ktoré verifikuje údaje v ponuke. Finálne slovo bude mať vláda, ktorá musí schváliť návrh koncesnej zmluvy,“ prezradil Stromček. Či rezort stihne podpísať zmluvu pred voľbami, je otázne. „Nevidím dôvod, aby sme odkladali pokračovanie projektu. Po 5. marci nebude iná ponuka,“ vyjadril sa tajomník. Výstavba obchvatu má veľa kritikov. Poslanec KDH Pavol Zajac chce, aby o projekte rozhodla nová vláda. „Zásadne sa totiž zmenili technické riešenia a parametre obchvatu. Pred rokom ministerstvo deklarovalo, že na väčšej časti diaľnice D4 bude 6 jazdných pruhov. Dnes sú navrhované už len 4 pruhy. Aj pre tieto zmenené podmienky je potrebné nanovo urobiť finančný prepočet a porovnanie výhodnosti PPP modelu oproti tomu, ak by sa projekt financoval zo štátneho rozpočtu,“ uzavrel Zajac.
Ministerstvo účelovo skresľovalo
Ako prezradil analytik INEKO Ján Kovalčík, koncesionár, ale zároveň aj štát si od minulého roka vedia požičať za menej ako polovicu oproti predpokladu. Tým sa zlacnil nielen variant PPP, ale aj verejného obstarávania. „Je dôležité, aby ministerstvo už nesiahalo k takým účelovým skresleniam v prospech PPP, ako to bolo v pôvodnej štúdii, kde sa vo variante tradičného obstarávania počítalo s maximálnymi stavebnými nákladmi s veľkou rezervou. Potom sa tvári, že PPP ponuka je lacnejšia. Nie je to korektné, mali by sme sa opierať o posledné a najlepšie dostupné údaje o dosiahnutých cenách pri tradičnom obstarávaní,“ tvrdí analytik s tým, že je potrebné si počkať na zverejnenie údajov týkajúcich sa stavebných nákladov, prevádzky, údržby či financovania.
Starostovia: Už včera bolo neskoro
Alžbeta Ožvaldová, starostka Podunajských Biskupíc:
- Situácia u nás je neúnosná. Denne jazdí cez Biskupice 28 000 vozidiel, obyvatelia nevedia vycúvať z domov. Najlepšie bude, keď to podpíše ešte súčasná vláda, inak by sme stratili ďalšieho pol roka.
Martin Kuruc, starosta Vrakune:
- Pre našich obyvateľov už včera bolo neskoro. Pre mňa bude naozaj šťastný deň, keď uvidím pracovať prvý bager. Podľa analýz vieme, že obchvat by odklonil 38 % automobilovej a až 52 % nákladnej tranzitnej dopravy.
Štefan Jurčík, starosta Dunajskej Lužnej:
- Akútne potrebujeme obchvat. Máme tu 3 000 áut, ale prechádza ich tadiaľto približne 28 000. Našou prioritou je, aby to začali robiť čo najskôr. Už pred desiatimi rokmi bolo neskoro.