Po roku sme opäť zostavili rebríček tridsiatich troch najvplyvnejších ľudí v slovenskom mediálnom biznise.
1. Matthias Settele (49), generálny riaditeľ TV Markíza
Kto je to?
Rakúšan Matthias Settele vyštudoval nemeckú literatúru a históriu, no svoj profesionálny život spojil pred viac ako dvadsiatimi rokmi s médiami. Začínal v lokálnom rádiu, neskôr pracoval ako novinár v rakúskej verejnoprávnej televízii a následne pôsobil ako asistent CEO nemeckej RTL Group, kde bol po čase zodpovedný za uzatváranie obchodov. Pred nástupom do spoločnosti CME, ktorá vlastní televíziu Markíza, získal skúsenosti s východnou Európou napríklad vďaka pôsobeniu v chorvátskej RTL, kde viedol program a produkciu. Žije vo Viedni, kde sídli aj jeho konzultantská spoločnosť, ktorá sa venuje vývoju nových formátov a platforiem pre televíziu a internet a tiež poradenstvu pre miestne aj zahraničné televízie. Už takmer dva a pol roka je zodpovedný za riadenie všetkých televíznych staníc skupiny CME na Slovensku.
Prečo 1. miesto?
Veľmi rýchlo sa zorientoval na slovenskom trhu a Markízu vytiahol z červených čísel do čiernych, takže začala opäť vykazovať zisk. Pod jeho vedením prišla naša najsledovanejšia televízia s novým komediálnym hitom Horná Dolná, fanúšikov hudby potešila veľmi úspešným projektom Chart Show a naďalej ponúka osvedčenú reality show Farma. Samozrejme, nesmieme zabúdať ani na menšie stanice Dajto a Doma.
2. Marcel Grega (37), generálny riaditeľ TV JOJ
Kto je to?
Do uvoľneného kresla generálneho riaditeľa Jojky zasadol pred dvomi rokmi po Františkovi Borovskom finančný expert Marcel Grega. Má za sebou štúdium na Nonnewaug High School v americkom Woodbury a magisterský titul v oblasti finančný manažment získal na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Prvé pracovné skúsenosti zbieral v Newtown Savings Bank v americkom Newtone a v Capital Growth Management v Bostone. V Jojke sa v roku 2007 stal výkonným finančným riaditeľom a zároveň sa stal členom predstavenstva Slovenskej produkčnej, a. s. (vlastník Jojky a internetových portálov Joj.sk a Huste.tv). V júni 2011 začal pracovať už pre novú spoločnosť JOJ Media House, a. s., ako finančný riaditeľ - stal sa zodpovednou osobou za Mediálny segment v rámci skupiny J&T.
Prečo 2. miesto?
Prvý rok v novej pozícii bol preňho aj pre televíziu naozaj ťažký, keďže jej chýbali nevyhnutné programové piliere. Postupne sa však všetko začalo meniť vďaka angažovaniu Vila Rozborila, seriálu Divoké kone či kuchárskej šou Moja mama varí lepšie ako tvoja a najnovšie seriálom Naši a ZOO. Jojka má tradične veľmi silné spravodajstvo a naďalej expanduje. K menším staniciam Plus a WAU pribudli vlani dva programy pre deti RiK a Ťuki TV aj filmová stanica Joj Cinema.
3 Milan Dubec (35), generálny riaditeľ a spolumajiteľ Ringier Axel Springer Slovakia a Azet
Kto je to?
Začínal naozaj skoro. Veď internetovú službu Zoznamka.sk založil ako stredoškolák a neskôr spustil Pokec.sk, ktorý v našich končinách nemal konkurenciu, a prakticky okamžite sa stal jasnou jednotkou na trhu. To však bol len začiatok. Milan Dubec v roku 2000 spustil portál Azet.sk, a ten priebežne rozširoval o stále nové služby. Azet.sk sa vypracoval na jednotku slovenského internetu a s mesačnou návštevnosťou viac ako 2,8 milióna ľudí je ňou dodnes. Svoju pozíciu si Milan Dubec upevnil po spojení so spoločnosťou Ringier Axel Springer, takže dnes má pod palcom viac ako 40 najznámejších slovenských webov - treba spomenúť spravodajské značky - Aktuality.sk, Cas.sk; magazíny - Diva.sk, Casprezeny.sk, Najmama.sk, Cestovanie.sk, Sport.sk, Dobruchut.sk; stránky pre mužov - Badman.sk, Adam.sk, Autobild.sk, Zive.sk, Mobilmania.sk, ako aj inzertné produkty a služby - Autobazar.sk, Bazar.sk, Nehnutelnosti.sk, Byty.sk, Bistro.sk. Najvplyvnejší muž slovenského internetu sa pred rokom stal aj najvplyvnejším mužom printového trhu, keďže zasadol na stoličku generálneho riaditeľa a stal sa spolumajiteľom vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia, ktoré vydáva najpredávanejší denník Nový Čas, týždenníky Nový Čas pre ženy, Život a Nový Čas Nedeľa, mesačníky Eva, Madam Eva, Nový Čas Krížovky, Geo, Auto Bild a Nový Čas Bývanie.
Prečo 3. miesto?
Už dávno vedel to, čo je dnes jasné aj malým deťom - internetu patrí budúcnosť. Umne vybudoval gigantický virtuálny svet a keď svoje aktivity prepojil so silnou nadnárodnou firmou s dlhoročnou tradíciou v oblasti printu, stal sa v našich končinách tým najväčším hráčom v danej oblasti. Čo je však ešte dôležitejšie, Ringier pod jeho vedením neustále investuje do rozvoja svojich internetových aktivít, aby bol minimálne o krok pred konkurenciou.
4. Václav Mika (52), generálny riaditeľ RTVS
Kto je to?
Vyštudoval Fakultu ekonomiky riadenia výrobných odvetví VŠ ekonomickej v Bratislave a diplom má aj z produkcie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Jeho meno sa v médiách začalo intenzívne skloňovať v roku 2000, keď sa stal generálnym riaditeľom Rádia Expres, z ktorého spravil rýchlo jednotku na trhu. Následne odišiel na post generálneho riaditeľa Markízy, i keď televízny svet preňho nebol neznámym prostredím - v rokoch 1986 - 1994 pracoval v Slovenskej televízii ako poradca riaditeľa ekonomiky a obchodu, neskôr ako jeho zástupca a riaditeľ kancelárie STV. No a do verejnoprávnych médií sa vrátil pred tri a pol rokom, keď sa stal generálnym riaditeľom RTVS.
Prečo 4. miesto?
Klobúk dole. Televíznu Jednotku preberal v stave rozkladu, no pod jeho vedením dokáže čoraz viac konkurovať komerčným staniciam. Šou Milujem Slovensko, zábavná relácia Nikto nie je dokonalý, seriály ako Tajné životy a Kolonáda či úspešné koprodukcie s Českou televíziou (Doktor Martin, filmové rozprávky), to bolo ešte nedávno niečo ako sci-fi, podobne ako návrat diváka k hlavnému spravodajstvu. Mika má pod palcom aj rozhlas, pod ktorý patrí deväť rádií, pričom Rádio Slovensko si stabilne udržuje druhé miesto a jeho počúvanosť je za posledných 12 mesiacov 17,4 %.
5. Peter Mertus (52), generálny riaditeľ News and Media Holding, a. s.
Kto je to?
Doma ukončil Slovenskú vysokú školu technickú, v americkom Seattli získal titul MBA z marketingu. Ako manažér pre systémovú integráciu a veľké projekty pracoval pre IBM Slovensko a cez spoločnosť Mediatel sa dostal do najväčšieho multimediálneho vydavateľského domu na Slovensku Ringier Axel Springer. Viedol ho 14 rokov a predvlani prešiel do vydavateľského domu News and Media Holding, kam patrí vydavateľstvo Spoločnosť 7 plus, vydavateľstvo Trend a holding má tiež menšinový podiel v Petit Presse.
Prečo 5. miesto?
Veľkú časť života spojil s médiami, pričom momentálne mu popredné miesto v tomto rebríčku zabezpečuje dohľad nad titulmi, ako sú týždenníky Plus 7 dní a Trend či mesačníky Záhradkár, Zdravie a Emma.
6. Roland Kubina (43), šéf spravodajstva a programu v TV JOJ
Kto je to?
Televízii zasvätil celý svoj život. Začínal ako devätnásťročný chlapec v Českej televízii na pozícii asistenta a neskôr si prešiel takmer cez všetky posty od produkčného a zvukára cez osvetľovača, technika či strihača až ku kameramanovi, režisérovi i spravodajcovi. Bol súčasťou nezávislej TV spoločnosti, s ktorou robil spravodajstvo pre Primu, Novu, Českú televíziu, všetky maďarské stanice, pre Reuters i CNN. Jeho cesta do Jojky viedla cez lokálnu stanicu v Košiciach, z ktorej neskôr vznikla práve dnešná TV JOJ. V nej dlhé roky viedol spravodajstvo a predvlani, po odchode Františka Borovského, mu pribudla aj starosť o program.
Prečo 6. miesto?
V Jojke je niečo ako žijúca legenda, človek, ktorý drží pokope výborne fungujúci a stabilný kolektív. Práve on rozhoduje, čo a kedy sa bude vysielať a navyše má absolútnu kontrolu nad spravodajstvom, ktoré je veľmi silnou zbraňou Jojky, a čoraz častejšie dokáže porážať dlhodobo neohrozené správy Markízy.
7. Silvia Majeská (31), programová riaditeľka skupiny Markíza
Kto je to?
Medzinárodný biznis a marketing vyštudovala na zahraničných univerzitách. Cenné pracovné skúsenosti získala v MTV Networks v New Yorku, ktoré začala naplno zužitkovávať v roku 2007, keď spojila svoje meno s Markízou. Najskôr sa stala manažérkou akvizícií, o dva roky na to postúpila do topmanažmentu a stala sa riaditeľkou programovej služby TV Doma, pričom v roku 2011 sa jej právomoci rozšírili na celú Markízu.
Prečo 7. miesto?
Je zodpovedná za tvorbu programovej stratégie pre všetky stanice skupiny Markíza. Ovplyvňuje skladbu programových štruktúr staníc a zastrešuje akvizície a dabing zahraničných programov. Koordinuje tiež výrobu upútaviek i kampane. Inými slovami - má bezprostredný vplyv na to, čo sa objaví na Markíze, TV Doma a Dajto.
8. Alexej Fulmek (49), generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press
Kto je to?
Pre denník Smena začal písať v roku 1989, no už o štyri roky neskôr spoluzakladal noviny Sme, kde sa stal zástupcom šéfredaktora. Rýchlo sa vypracoval na špičkového manažéra a momentálne je predsedom predstavenstva Petit Press, a. s., spoločnosti vydávajúcej denníky Sme a Új Szó, týždenník TV Svet, mesačníky Lišiak a Magazín zdravia, množstvo regionálnych periodík (Korzár, MY) a tiež bezplatné noviny Echo. Vlastní tlačiarne a pokiaľ ide o internet, tu určite treba spomenúť stránku www.sme.sk.
Prečo 8. miesto?
Petit Press je najsilnejším hráčom na regionálnom printovom trhu vďaka niekoľkým desiatkam titulov a darí sa aj webu. Sme sú stále rešpektované noviny, no potom, čo do Petit Pressu vstúpila Penta, časť čitateľov odišla k Denníku N, ktorý si založili odídenci zo „Smečka“.
9. Ivan Antala (39), generálny riaditeľ Rádia Expres
Kto je to?
Vypracoval sa od nuly. Najskôr pôsobil ako moderátor v alternatívnom rádiu Ragtime a neskôr sa stal jeho hudobným dramaturgom. Veľký kariérny postup zaznamenal v roku 2000, keď odišiel do rádia Expres, kde sa taktiež stal hudobným dramaturgom, no piesne tentoraz vyberal pre nepomerne väčšiu masu poslucháčov. V roku 2006 sa stal v Exprese programovým riaditeľom a predvlani v septembri išiel nahor opäť, keď nahradil Evu Babitzovú vo funkcii generálneho riaditeľa.
Prečo 9. miesto?
Rádio Expres neohrozene tróni na vrchole počúvanosti v našich končinách. Posledné čísla hovoria o podiele 19,4 %, čo znamená, že jeho ponuku vyhľadáva približne 870-tisíc poslucháčov vo veku 14 - 79 rokov. Snom každého slovenského speváka je mať pieseň, ktorú naplno rotuje práve Expres.
10. Tibor Búza (47), riaditeľ sekcie programových služieb STV
Kto je to?
V médiách už čo-to preskákal. Kedysi šéfoval spravodajstvu STV, bol pri zrode Rádia Expres a v televízii Markíza riadil Centrum spravodajstva a publicistiky. Pred niekoľkými rokmi ho však Václav Mika zlákal do RTVS, kde oboch čakala veľká výzva - postaviť verejnoprávnu televíziu opäť na nohy.
Prečo 10. miesto?
Podarilo sa mu nemožné - Jednotka pod jeho vedením produkuje programy, ktoré dostatočne plnia funkciu verejnoprávnosti, sú kvalitné a zároveň dokážu zaujať divácke masy.
11. Patrik Ziman (44), generálny riaditeľ Fun rádia
Kto je to?
Patril k prvej lige moderátorských hviezd, ktoré krátko po revolúcii vyprodukovalo Fun rádio. Po období za mikrofónom však prešiel do zákulisia a už jedenásty rok je jeho generálnym riaditeľom. Je tiež prezidentom Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc.
Prečo 11. miesto?
Tak ako Expres je dlhoročná jednotka a Rádio Slovensko dvojka, drží si Funko neohrozene tretiu priečku. Už síce nepatrí ku kultovým záležitostiam mládeže, no stále produkuje pre televíziu skvelých moderátorov obdarených humorom. Podľa posledného prieskumu ho denne počúvalo 11,4 % ľudí.
12. Peter Núňez (43), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Nunez NFE
Kto je to?
Tento vyštudovaný slovenčinár a dejepisár ochutnal svet televízie najskôr v už neexistujúcej VTV. V Markíze vyrábal upútavky a následne spolu s Martinom Hudákom založil produkčnú spoločnosť Oreo. Tú však potom opustil a založil si vlastnú spoločnosť Nunez NFE. Meno si spravil najmä ako režisér SuperStar, a potom už nasledoval jeden veľký projekt za druhým vrátane tanečných šou Markízy Bailando či Let‘s Dance. Aktívny je aj v Česku, konkrétne v TV Barrandov a je tiež spoluvlastníkom televízie Senzi.
Prečo 12. miesto?
Uplynulý rok vyrábal spolu s Vilom Rozborilom pre Jojku mimoriadne úspešné programy V siedmom nebi a Tanec snov a pre Jednotku RTVS súťaž 5 proti 5. Posledné roky pod jeho režisérskym vedením vznikajú galavečery OTO.
13. Marián Chudovský (56), generálny riaditeľ Slovenského národného divadla
Kto je to?
Vyštudoval opernú réžiu na VŠMU v Bratislave. Pôsobil ako režisér, dramaturg a neskôr aj umelecký šéf Opery Štátneho divadla v Košiciach, post umeleckého šéfa (neskôr riaditeľa) zastával aj v Opere SND v Bratislave či v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Istý čas bol režisérom Spevohry Novej scény v Bratislave a režíroval aj pre televíziu Markíza. Generálnym riaditeľom Slovenského národného divadla v Bratislave je od roku 2012.
Prečo 13. miesto?
Vďaka bohatým skúsenostiam, ktoré zbieral na rôznych pôsobiskách, je v danej oblasti skutočným odborníkom. Hoci naši herci sú slávni najmä prostredníctvom účinkovania v televíznych seriáloch, na pôde SND podliehajú práve jemu.
14. Andrea Gavačová (48), riaditeľka predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre región strednej a východnej Európy
Kto je to?
Počas štúdia produkcie na VŠMU ju v roku 1990 oslovil jej učiteľ dejín filmu Slavomír Magál, aby spoluzakladala pobočku nemeckej televíznej distribučnej spoločnosti Betafilm. Súhlasila, a tak aj s jej pomocou vznikla firma Telefilm Eurokim. Nasledujúce roky riadila predaj distribučných práv na filmy a seriály a už vtedy mala na starosti celú strednú a východnú Európu. V roku 2003 prešla do STV, kde šéfovala akvizíciám a o ďalšie dva roky spravila obrovský kariérny skok, keď prešla na pozíciu riaditeľky predaja formátov spoločnosti FremantleMedia pre teritórium strednej a východnej Európy.
Prečo 14. miesto?
Markíza, Jojka i Jednotka RTVS majú z portfólia Freemantle piliere svojej existencie ako Česko Slovensko má talent, SuperStar, 5 proti 5 či Moja mama varí lepšie ako tvoja.
15. Gabriela Belopotocká (59), generálna manažérka Euromedia group, členka predstavenstva Ikar, a. s.
Kto je to?
Vyštudovaná ekonómka začala po škole pracovať vo vydavateľstve Mladé letá ako vedúca odbytu. Vo vydavateľstve Tatran sa neskôr stala vedúcou marketingu a v rokoch 1990 - 1993 pôsobila súčasne aj ako obchodná riaditeľka dánskeho vydavateľstva Egmont. Zásadný zlom v jej kariére nastal, keď spolu s ďalšími desiatimi nadšencami založila knižné vydavateľstvo Ikar, a. s, ktoré sa čoskoro stalo najúspešnejším v našich končinách.
Prečo 15. miesto?
Ikar dodnes vydal približne 4 300 titulov, z ktorých sa predalo viac ako 26,5 milióna výtlačkov, čo spoľahlivo vyvracia teórie o tom, že knihy postupne ľudí úplne prestanú zaujímať.
16. Dano Dangl (41), herec, scenárista, konateľ Noemo production, s. r. o.
Kto je to?
Ukončil VŠMU a následne pôsobil v menších divadlách a živil sa najmä dabingom. Zlom v jeho kariére nastal spolu s humoristickou reláciou S.O.S., ktorú vysielala Jednotka STV. Spravil si tam meno a získal skúsenosti ako scenárista. Neskôr na Markíze už aj z pozície režiséra pripravoval zábavnú šou Partička a ako scenárista sa podpísal pod viacero väčších programov. Spolu s manželkou si založil vlastnú produkčnú spoločnosť, pre Markízu vyrobil program Vo štvorici po Slovensku, pre Jojku skeč šou Haló či improvizovaný sitkom Kukátko a aktuálne pre Markízu pripravuje Kredenc. Jednou z veľkých udalostí roka 2014 bol film o Paľovi Demitrovi s názvom 38, ktorý produkoval práve D. Dangl.
Prečo 16. miesto?
Kde sú tie časy, keď bol len hercom, či hercom píšucim scenáre? Dnes dáva Dano Dangl prácu svojim kolegom nielen na Slovensku, ale aj v Česku. A jeho hviezda ide nahor.
17. Andy Kraus (47), scenárista, spolumajiteľ spoločnosti Továreň 5/7/11
Kto je to?
Všetci si ho pamätáme ako detského herca, ktorému Sváko Ragan strčil ruky do medu, no od tých čias prešiel riadny kus cesty. Veľmi úspešné obdobie zažil ako humoristická dvojička Petra Marcina, s ktorým po rozhlasovej šou Twister vytvorili televízny Uragán a ich spolupráca vyvrcholila sitkomom Susedia. Scenárista a konateľ spoločnosti Továreň 5/7/11 je dlhodobo tvorivo prepojený s televíziou JOJ.
Prečo 17. miesto?
Zažil v tomto rebríčku oveľa lepšie časy, no posledné roky akoby nedokázal prekročiť svoj tieň. Vlani mu skončil seriál Panelák a sitkom Dvojičky nebol práve hitom, ale Andy sa nevzdáva, má silné know-how a jeho humor má stále svojich fanúšikov.
18. Vilo Rozboril (48), moderátor, konateľ produkčnej spoločnosti VILO, s. r. o.
Kto je to?
Vyštudoval herectvo a dodnes si ho určite pamätajú niektorí návštevníci Divadla Jonáša Záborského v Prešove či Spišského divadla. Veľkú kariéru však spravil až ako televízny moderátor - počas dlhých 16 rokov pripravoval pre Markízu projekty ako Teleráno, Cestoviny, Smiechoty, Vilomeniny, Mojsejovci, Nevesta pre milionára či Modré z neba. V roku 2014 prestúpil do konkurenčnej Jojky, kde sa okamžite stal jednou z najväčších hviezd.
Prečo 18. miesto?
Vybudoval si veľký okruh fanúšikov, ktorým je jedno, v ktorej televízii pôsobí a čo robí - zapnú si ho jednoducho preto, že ich baví. Minulý rok pripravoval pre Jojku šou Tanec snov a pomáhal V siedmom nebi. Na rozdiel od množstva jeho kolegov však nefunguje len ako moderátor či televízna tvár, Vilo sa aktívne podieľa na vzniku každého svojho formátu od námetu až po finálne spracovanie.
19. Peter Riava (44), šéf vydavateľstva Universal Music Slovensko
Kto je to?
Bývalého speváka už dnes fanúšikovia na uliciach nespoznávajú, no všetky hviezdy našej hudobnej scény veľmi dobre vedia, o koho ide. Peter Riava stojí dlhé roky na čele slovenskej pobočky amerického hudobného vydavateľstva Universal Music.
Prečo 19. miesto?
Jana Kirschner, Meky Žbirka, Adam Ďurica, Richard Müller, Desmod - títo všetci a mnohí ďalší vychádzajú u Riavu a, samozrejme, spolu s nimi množstvo hviezd svetovej popmusic.
20. Ján Kováčik (53), veľkopodnikateľ, predseda predstavenstva Forza, a. s.
Kto je to?
Jeho záber je asi najširší z celej tejto zostavy a v časoch, keď vlastnil podiel v televízii Markíza, patril k TOP hráčom v našom šoubiznise. Svoj vplyv medzičasom preniesol skôr na šport (od roku 2010 je prezidentom Slovenského futbalového zväzu), no stále má pod palcom viacero prvotriednych kultúrno-spoločenských podujatí. Veľkopodnikateľ Ján Kováčik vlastní produkčný dom Forza, ktorý organizuje súťaž krásy Miss Slovensko či Art Film Fest. Patrí mu hudobné vydavateľstvo Forza Music i tučný archív socialistického gigantu Opus a je tiež spolumajiteľom Divadla L+S.
Prečo 20. miesto?
Už zrejme nemá chuť každodenne ovplyvňovať všetky oblasti nášho šoubiznisu od hudby, cez televíziu a tlač až po ženskú krásu, no do tohto rebríčka stále patrí.
21. Danica Hričová (38), vedúca vývoja hraných formátov TV JOJ
Kto je to?
Dcéra známeho dramaturga a scenáristu Miloša Ruppeldta vyštudovala na VŠMU divadelnú dramaturgiu. Istý čas pracovala ako prekladateľka na voľnej nohe, neskôr bola dramaturgičkou v televízii JOJ, no veľkú kariéru spravila v Markíze, kde ako kreatívna producentka priviedla k životu seriálové hity Búrlivé víno a Chlapi neplačú. Potom sa však dostala s televíziou do konfliktu a zmenila dres. V Jojke sa stala vedúcou vývoja hraných formátov a jej pečať niesli vlani Divoké kone a v súčasnosti seriál ZOO. Bola vydatá za herca Róberta Haláka, s ktorým má syna Adama.
Prečo 21. miesto?
Ako sa zdá, práve ona je dôležitým jazýčkom na váhach seriálovej tvorby našich dvoch veľkých komerčných televízií. Kým bola v Markíze, seriálová tvorba tam prekvitala, odkedy je v Jojke, darí sa seriálom tu.
22. Michal Kaščák (43), šéf festivalu Pohoda
Kto je to?
V tomto rebríčku je od jeho prvých ročníkov a hoci stále má pod palcom „len“ jeden a ten istý projekt, jeho vplyv je nespochybniteľný. Michal Kaščák sa ešte ako chlapec preslávil spevom v kultovej formácii Bez ladu a skladu a v jeho živote nastal zásadný zlom v roku 1997, keď usporiadal na trenčianskom mestskom štadióne prvý ročník festivalu Pohoda. Asi netreba obšírne vysvetľovať, aké miesto má táto kultová akcia v prázdninových plánoch (nielen) mladých ľudí.
Prečo 22. miesto?
Kaščákov festival má atmosféru, akú nenájdete na žiadnom inom podujatí u nás. Pohoda sa rokmi rozrástla, pokiaľ ide o počet návštevníkov, koncertných pódií, ale aj keď berieme do úvahy ponuku pre milovníkov literatúry, tanca, výtvarného umenia, filmu i divadla.
23. Tomáš Jančo (34), režisér a scenárista
Kto je to?
Pre Markízu robil fenomenálnych Susedov, no potom v roku 2007 aj s Andym Krausom založil spoločnosť Továreň 5/7/11 a pre Jojku začali nakrúcať Panelák a následne aj ďalšie projekty ako Pod povrchom, Keby bolo keby a Kutyil, s. r. o. Po niekoľkých úspešných sezónach sa ich cesty rozišli a o Tomášovi Jančovi nejaký čas nebolo počuť. Keď sa však vrátil, bolo to vo veľkom štýle. Pod Hornou Dolnou, ktorá začala vlani suverénne valcovať všetko, čo jej prišlo do cesty, je podpísaný ako režisér, scenárista aj spoluautor námetu.
Prečo 23. miesto?
Vie ulahodiť slovenskému divákovi a nejde pritom jednoduchou cestou. Horná Dolná je na výrobu veľmi náročná, no ten správny mix hereckých hviezd, autentického dedinského prostredia a humoru, ktorému všetci rozumejú, dokonale funguje.
24. Radoslav Štefanov (40), režisér, konateľ produkčnej spoločnosti Goodtv, s. r. o.
Kto je to?
Vyštudoval filmovú a televíznu dramaturgiu a scenáristiku na VŠMU, päť rokov pracoval v televízii Markíza v Centre kreatívnych služieb a do širšieho povedomia sa dostal, keď si sadol na režisérsku stoličku ostro sledovanej reality show Mojsejovci. Od roku 2006 je konateľom produkčnej spoločnosti KUUL.TV., ktorá neskôr zmenila názov na Goodtv.
Prečo 24. miesto?
Po kontroverzných programoch ako Farmár hľadá ženu, Extrémne rodiny či Hotel Paradise preladil na oveľa príjemnejšiu tvorbu. V roku 2015 pre Jednotku RTVS pripravil programy Domov, sladký domov, Naj dedinka Slovenska, Slovensko chutí, ale predovšetkým veľmi úspešnú šou Milujem Slovensko!
25. Vladimír „Jeffo“ Minařík (40), režisér, majiteľ produkčnej spoločnosti JEFFO, s. r. o.
Kto je to?
V minulosti veľa pracoval s Vilom Rozborilom i s Jožom Pročkom. S prvým pripravoval Vilomeniny a Modré z neba, s druhým obľúbený program Je to možné? Režíroval aj reality show Mojsejovci či Big Brother, na svojom konte má galavečery Miss Slovensko, Slávik i OTO. Posledné roky sa zameriava na tie najväčšie šou v hlavnom vysielacom čase - konkrétne v roku 2015 to bola súťaž Česko Slovensko má talent.
Prečo 25. miesto?
Aj keď má povesť drsniaka, ktorý si nedáva servítku pred ústa, dokáže na počkanie vytvoriť Hollywood po slovensky.
26. Ján Ďurovčík (43), tanečný choreograf, režisér a podnikateľ
Kto je to?
VŠMU absolvoval na katedre tanečnej tvorby a hoci si spravil veľmi dobré meno ako tanečník, rýchlo získaval uznanie aj ako choreograf a režisér. Výpočet jeho aktivít by bol dlhý, stačí spomenúť, že založil balet Torzo či Bratislavské Divadlo Tanca a podieľal sa na mnohých muzikáloch na Slovensku i v zahraničí (najnovšie Jesus Christ Superstar). Spolu s Petrom Modrovským má tanečnú školu Dansovia, je spoluvlastníkom divadla Tower Stage a ľudia ho milujú ako porotcu tanečných šou. Dlhodobo tiež spolupracuje s Ivanom Táslerom a projekt, v ktorom sa IMT Smile spojili s Lúčnicou, patrí k tomu najúspešnejšiemu, čo na Slovensku v posledných rokoch vzniklo.
Prečo 26. miesto?
V našom šoubiznise sa pohybuje so suverenitou a s ľahkosťou. Má čuch na talenty a ak je pod niečím jeho meno, zvyčajne sa to skončí úspechom.
27. Peter Majeský (40), režisér, konateľ ALL IN Production, s. r. o.
Prečo 27. miesto?
Každá televízia má svojho špecialistu na veľké projekty. V Markíze je to Peter Majeský, ktorému každý hovorí Pepe. Začínal ako asistent produkcie v STV a k réžii sa dostal v Markíze, konkrétne v Teleráne. V našej najsledovanejšej televízii mal dlho na starosti upútavky a na jeho meno ste mohli naraziť v reality show Mojsejovci, kde po odhalení manipulácie esemeskového hlasovania nahradil pôvodného režiséra Jeffa Minaříka. Posledné roky režíruje v Markíze Česko-Slovensko hľadá SuperStar a Chart Show. Zaujímavé je, že sa podieľal na podobných šou aj v Rumunsku - konkrétne zastrešil The Voice of Romania či Romania Got Talent.
Prečo 27. miesto?
Pod jeho taktovkou vznikajú tie najväčšie projekty našej najsledovanejšej televízie a inak tomu nebude ani v aktuálnej sezóne. Pepe Majeský dostal na starosť kuchársku šou MasterChef a súťaž Tvoja tvár znie povedome.
28. Tomáš Eibner (37), režisér, konateľ Eibner Production, s. r. o.
Kto je to?
Aj preňho je televízia celoživotným poslaním. Už ako 14-ročný sa motal v mestskej televízii v rodnom Fiľakove, kde mu jedného dňa strčili do ruky kameru, ktorú už nepustil. Po skončení audiovizuálnej techniky na priemyslovke odišiel do Maďarska, kde pre televíziu RTL Club robil reportáže a dokumentárne filmy. Časom si vyskúšal aj pozície strihača, dramaturga či zvukára, no definitívne skončil pri réžii. K jeho najznámejším televíznym projektom patrí úspešná súťaž Hit storočia či reality show VyVolení.
Prečo 28. miesto?
Posledný rok spolupracoval s Markízou (Domov na kľúč), RTVS (Čo ja viem) i s Jojkou (Moja mama varí lepšie ako tvoja).
29. Nela Pocisková (25), herečka a speváčka
Kto je to?
Nestrácala čas a do šoubiznisu sa predrala ako štrnásťročná, keď dostala na bratislavskej Novej scéne úlohu Katky v muzikáli Neberte nám princeznú. Objavil ju Ján Ďurovčík, ktorý jej postupne otváral ďalšie dvere či už do televízie, alebo k sólovej speváckej kariére. Hrala jednu z hlavných protagonistiek v seriáli Ordinácia v ružovej záhrade, vyhrala tanečnú šou Let´s Dance, spolu s Kamilom Mikulčíkom sa prebojovala na medzinárodnú súťaž Eurovízia. Naposledy spojila svoje meno s úspešným seriálom Markízy Búrlivé víno. Jej partnerom je herec Filip Tůma, s ktorým čaká svoje prvé dieťa.
Prečo 29. miesto?
Stihla toho veľmi veľa a projekty, v ktorých sa objavila, skončili v drvivej väčšine úspechom. Super vyzerá, spieva, hrá, tancuje, ľudia ju majú radi.
30. Martin Ilavský (45), generálny riaditeľ TA3
Kto to je?
Vyštudoval polygrafiu a aplikovanú fotochémiu na Chemicko-technologickej fakulte STU v Bratislave a odbor manažment na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. V rokoch 1995 - 2004 pôsobil v reklamnej agentúre Euro RSCG, v januári 2004 sa stal generálnym riaditeľom, neskôr aj predsedom predstavenstva tlačiarenskej spoločnosti Slovenská Grafia. V roku 2012 sa stal generálnym riaditeľom spravodajskej televízie TA3.
Prečo 30. miesto?
TA3 si vybojovala svoje miesto v našom mediálnom svete. Keď sa vo svete či doma deje niečo zvlášť významné, oplatí sa zapnúť si ju.
31. Daniel Štrauch (19) alias GoGo, vloger
Kto je to?
Idol detí a mládeže, slovenský kráľ najväčšieho internetového serveru na prezeranie videí Youtube. Všetko sa začalo v jeho detskej izbe, kde sa pred štyrmi rokmi pokúsil spraviť to, čo dovtedy iba obdivoval. Začal robiť vlastné videá, na ktorých hrá počítačové hry a zároveň to komentuje. Jeho fanúšikovia pomaly pribúdali a on rozšíril svoj záber, takže dnes robí zábavné videá na všetky možné témy a počet odberateľov jeho tvorby prekročil hranicu 1 200 000!
Prečo 31. miesto?
Pretože takým ako on patrí budúcnosť. Deti sa pomaly prestávajú zaujímať o televíziu a radšej si na internete pozrú obyčajného chalana, ktorý nie je zošnurovaný pravidlami televízneho vysielania a hovorí ich jazykom.
32. Adela Banášová (34), moderátorka
Kto je to?
Adelu sme v tomto rebríčku chvíľu nemali, no ona sa vypýtala naspäť. Vyštudovaná kulturologička si meno spravila ako moderátorka Fun rádia, no zároveň poškuľovala aj po televízii. Najskôr ju mohli zaregistrovať diváci Markízy, ako glosovala v 7 s.r.o., no masovú popularitu získala vďaka prvej SuperStar na vtedajšej Jednotke STV. Neskôr sa do Markízy vrátila a robila jeden veľký projekt za druhým či už ako moderátorka, porotkyňa alebo dokonca súťažiaca.
Prečo 32. miesto?
Na chvíľu sa trochu stiahla, no rok 2015 jej opäť patril. Získala sošku Absolútny OTO, na RTVS si doslova užívala svoje účinkovanie v Milujem Slovensko a na Markíze jej to veľmi pristane v nemenej úspešnom projekte Chart Show.
33. Peter Sagan (26), cyklista
Kto je to?
Z celej tejto zostavy je vo svete najznámejší a na domácej pôde mu môže konkurovať iba ak Adela Banášová. Cyklista jazdiaci momentálne za ruský tím Tinkoff získal na najslávnejších pretekoch sveta Tour de France vo svojich štyroch štartoch 4-krát zelené tričko, vlani sa stal majstrom sveta v pretekoch s hromadným štartom v kategórii elite a získal tiež ocenenie Športovec roka v rámci Slovenska.
Prečo 33. miesto?
Je to šoumen na bicykli. Má za sebou veľa úspechov a jeho kariéra sa vlastne stále len rozbieha. Keď sa jeho meno objaví v médiách, okamžite stúpa ich sledovanosť. Peter je navyše veľmi použiteľný aj v oblasti reklamy.