Nový Čas cestovanie vyskúšal tesne po zavedení na trase z redakcie na Prievozskej ulici do Pezinka, rovnakú trasu sme prešli aj teraz. Podľa našich zistení sa od 1. novembra, odkedy bola integrovaná doprava spustená, zlepšili len vedomosti šoférov, inak je všetko po starom.O stanovisko sme požiadali aj Bratislavskú integrovanú dopravu, do uzávierky sa však nevyjadrila, čiže cestujúca verejnosť sa nedozvie, kedy „muchy vychytajú“. Na aké medzery sme počas nášho testu narazili?
1. Zastávka Prievozská
Najbližšie k redakcii Nového Času je zastávka Prievozská. Aj keď je to veľmi frekventovaná križovatka, automat na lístky sme tu hľadali márne. Ľudia sú tak nútení kúpiť si SMS lístok alebo šliapať peši na ďalšiu zastávku, tak sme to urobili aj my.
Problém: chýbajúci automat
2. Zastávka Miletičova
Na tejto zastávke automat fungoval bez problémov. Nevedeli sme však, koľko zónový lístok do Pezinka potrebujeme, keďže tu nebola mapa zón. Museli sme využiť internet v mobile. Ľudia bez mapy zón či mobilu si jednoducho zóny nevypočítajú.
Problém: chýbajúce mapy zón na zastávkach v meste
3. Autobusová stanica
Cestou na Autobusovú stanicu označovače v autobuse fungovali. Tu sme prvýkrát našli mapu zón. Všetko sme tu vybavili bez problémov, no prekvapil nás obrovský rad dôchodcov, siahajúci cez celú halu stanice. Seniori nad 70 rokov sú totiž nútení vybaviť si Senior pasy na cestovanie zadarmo. V Slovak Lines je karta najlacnejšia, stojí 3 eurá, v Dopravnom podniku 5,3 eura a v železničnej spoločnosti 5 eur.
Problém: nekonečné rady na vybavenie Senior pasu
4. Cesta do Pezinka
Na lístok, ktorý sme kúpili už na zastávke Miletičova, sme pokračovali prímestským autobusom až do Pezinka. Vodič nám na základe lístka z automatu dal registračný lístok s nulovou hodnotou, ktorý platí iba ako potvrdenie. Šoférovi systém nových viaczónových lístkov nerobil problém. "Ľudia si ho kupujú často. Keď mi povedia, kam chcú ísť, ja to zadám do stroja a ten automaticky zóny vyráta, ale ľudia v tom majú chaos," povedal vodič Pavel.
Problém: naša cesta bola v poriadku, podľa šoféra si cestujúci nevedia vypočítať počet zón
5. Cesta späť
Pri ceste späť sme si chceli kúpiť 5-zónový lístok u vodiča. Minulý mesiac nám vodič v autobuse takýto lístok nevedel predať, teraz nám dokonca vysvetlil a ukázal, ako to funguje. „Môžem vám poradiť, ktorú zónu potrebujete, zadám to do stroja a ten mi automaticky určí cenu aj čas,“ prezradil vodič Karol. Kúpili sme si teda lístok za 1,80 eura s platnosťou 90 minút a z Pezinka, s prestupom na Autobusovej stanici, sme naň cestovali až späť do redakcie Nového Času.
Problém: žiadny
Ako si na nové lístky zvykáte?
Mária (19), študentka: Používam električenku. Som študentka, je to pre mňa výhodné, pretože cestujem len kúsok z Ivanky pri Dunaji do Bratislavy.
Robert (22), finančná sféra: Využívam spojenú električenku Bratislava-medzimesto, lebo bývam v Stupave. Cena za mesiac je asi 36 eur, a keby som si kupoval lístky každý deň, stálo by ma to asi 60 eur.
Erika (72), dôchodkyňa: Bola som na stanici a od januára potrebujem ten pas, ale ja nie som schopná tam stáť, toľko ľudí. Je to nehoráznosť, aby starí chorí ľudia tu stáli dve hodiny.
Helena (59), dlhodobo PN: Chodím k dcére z Pezinka do Bratislavy. Zóny si však neviem vypočítať. Ľudia sa v tom nevyznajú a musia to študovať. Zase je to len situácia, keď sa bude viac platiť.