V jedenástich vozňoch uvidia, ako sa premiestňovali vojaci cez celé Rusko po Transsibírskej magistrále. Unikátnu výstavu si v Česku pozrelo už viac ako 80-tisíc ľudí. V slovenskej metropole bude do 4. decembra 2015.
Légiovlak z rokov 1918 - 1920 pripomína ťažkú cestu 70-tisíc československých legionárov späť do vlasti. A nevracali sa sami. „Z Ruska si priviezli 700 žien. Prvý deň sa zoznámili, na druhý deň sa ľady prelomili a na tretí deň sa vzali. Tieto manželstvá však vydržali veľmi dlho,“ približuje riaditeľ Múzea dopravy v Bratislave Ernest Húska.
Okrem obytného vagóna mal vlak aj zdravotnícky, poštový, a obrnený guľometný, ba dokonca kováčsku dielňu. „Na svete je len tento legionársky vlak. Rekonštrukcia jedného vagóna trvala tri mesiace a celej súpravy viac ako dva roky,“ prezradil tajomník projektu Légie 100 Jiří Charfreitag.
Súprava je plne funkčná a pohybuje sa rýchlosťou 50 km/h. Keďže jazdí pomalšie ako bežný vlak, cesta z Česka na Slovensko mu trvala o hodinu dlhšie. Vlak dopraví parná lokomotíva 1. decembra na pár hodín aj na Hlavnú stanicu.
Bojovali za vznik ČSR
"Československé légie začali vznikať v roku 1914 v Rusku, Taliansku a vo Francúzsku. Česi a Slováci sa rozhodli, že nebudú ďalej slúžiť rakúsko-uhorskej armáde a vystúpia na strane dohodových armád za osamostatnenie svojho štátu, ktorý v tom čase ešte neexistoval. Legionári, medzi ktorými bol aj generál Milan Rastislav Štefánik, poznali umenie boja a mali veľké vojenské zásluhy," uviedla historička a etnologička Katarína Nadaská.