Doplnené boli sloganom, ktorý sa absolútne prieči zdravej logike: „Ži po svojom.“ Zákon pritom takúto propagáciu s kontroverzným textom prísne zakazuje. Napriek tomu si firma vyrábajúca destiláty, ako aj najväčšia reklamná spoločnosť na legislatívne pravidlá pozor nedali. Bilbordy odstránili až po naliehaní riaditeľa centra Ľubomíra Okruhlicu.
Spoločnosť zo Starej Ľubovne, ktorá vyrába alkohol, mala s kontroverznou reklamou na vodku problém aj pred rokom. Mladých vtedy reklama nabádala na konzumáciu alkoholu. Teraz firma posunula latku drzosti ešte vyššie. Reklamné pútače stoja na miestach, na ktorých to zákon nedovoľuje.
Dokonca aj pred budovou, v ktorej sa liečia závislí od alkoholu! „Z nášho pohľadu je to veľmi nevhodná reklama, lebo stačí vizuálny podnet a aj abstinujúci pacienti veľmi rýchlo podľahnú myšlienke vrátiť sa na zlé chodníčky,“ hnevá sa riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica a pokračuje: „Z tohto dôvodu sme hneď kontaktovali mediálnu spoločnosť, ktorá vlastní bilbordy, a požiadali sme ju o odstránenie.“ Hneď na druhý deň boli reklamné pútače na nevhodných miestach prelepené.
Pochybenie nepriznali
Pobúrení občania môžu podať podnet proti kontroverznej reklame na príslušný kontrolný orgán - Radu pre reklamu. Marketingový manažér liehovarníckej firmy Ľubomír Mrug si však nemyslí, že spoločnosť v niečom pochybila. „Ide o celoplošnú slovenskú kampaň s veľkým počtom pútačov zameraných na hlavné cestné lokality s výnimkou umiestnení na miestach určených pre maloletých,“ poslal Novému Času oficiálne stanovisko Mrug.
Realita však bola iná. „Takéto umiestňovanie reklamy je pre Bratislavu neakceptovateľné, práve z tohto dôvodu chceme regulovať reklamu v meste,“ reagovala hovorkyňa primátora Ivana Skokanová. Samotná regulácia však bude mať menší háčik. Súčasný zástupca riaditeľa magistrátu a vedúci oddelenia nehnuteľnosti Miroslav Bialko bol ešte donedávna obchodným šéfom reklamnej spoločnosti, ktorá zabezpečovala výlep na jej plochách. Dnes je však na strane tých, ktorí proti vizuálnemu smogu bojujú.
Reklamka tají počet pútačov
Reklamy na vašich pútačoch boli v rýchlom čase prelepené. Kto bol iniciátorom?
"Prelepenie predmetných reklamných plôch sme realizovali na základe požiadavky klienta," odpovedá Pavol Čery, technický riaditeľ reklamnej spoločnosti.
Koľko nosičov máte v celej Bratislave?
Bez odpovede.
Je podľa vás transparentné, ak Miroslav Bialko pracuje na magistráte a v minulosti bol štatutárom vašej spoločnosti? V rámci boja proti vizuálnemu smogu je to dosť zvláštny „pracovný prestup“...
Pán Bialko nebol a nie je štatutárnym zástupcom firmy. Zastával funkciu obchodného riaditeľa a nemal v náplni práce realizáciu výstavby reklamných zariadení.
Hrozí pokuta do 66 400 €
"Reklama alkoholických nápojov sa nesmie zameriavať na maloletých. Žiadna maloletá osoba sa nesmie v reklame dávať do súvislosti so spotrebou alkoholických nápojov," uvádza právnik Michal Rampášek. "Podľa etického kódexu reklama alkoholických nápojov nesmie byť umiestnená na bilborde v tesnej blízkosti školy. Šíriteľovi reklamy porušujúcej zákon o reklame hrozí uloženie pokuty až do 66 400 €," dodáva právnik.