Do ich kamiónov smerujúcich na Britské ostrovy sa chcú stoj čo stoj dostať migranti z Afriky a Ázie. Vo francúzskom prístavnom meste Calais sa preto neraz vtlačia do vozidiel nič netušiacich šoférov. Ak však nelegálne prevážaných ľudí objavia colníci, vodičovi aj firme naparia mastnú pokutu!
Zastaviť utečencov pred vnikaním do návesov kamiónov je takmer nemožné. Viacerí vodiči majú strach o holé životy. „Migranti sa začínajú zgrupovať do 30 - 50-členných skupín, ktoré obkľúčia kamión a časť z nich naskáče do návesu. Jeden náš vodič ich tam mal až 17!“ opisuje dramatickú situáciu na francúzsko-anglickej colnici v Calais Roman Seidl, spolumajiteľ firmy ZoborTrans. Jeho kamióny chodia iba do Anglicka, a tak o tamojších problémoch vie naozaj dosť.
Finančný masaker
Sankcie vyrubované za prevoz „čiernych pasažierov“ sa šplhajú do veľkých výšok. „Ak policajti nájdu v návese ukrytého nelegálneho migranta, firma za každého dostane pokutu 900 libier a vodič 600 libier,“ tvrdí R. Seidl. Prepravcovia si kladú otázku, ako neželaných cestovateľov zo svojich vozidiel dostať. „Občas ani len netušíme, že tam vôbec sú, lebo sa tam dostanú cez vyrezaný otvor v plachte,“ pridáva vodič Ján Kusý (54).
Šéfa ZoborTransu Seidla zaráža aj postoj colníkov na oboch stranách hranice. „Stalo sa nám, že Francúzi oskenovali náš kamión, v ktorom nikoho nenašli, no Angličania pri skene našli až piatich migrantov. Tí do návesu naskákali pred colnicou, lenže vodič si to nevšimol. Naparili nám za to vysokú pokutu,“ prezrádza čo-to z aktuálneho diania v Calais. Nie je pritom vylúčené, že sa utečenci do jedného kamióna dostanú aj viackrát, čo by pre prepravcov predstavovalo finančnú hrozbu. „Budeme platiť pokuty za to, čo sa tam deje? Navyše, takmer každé auto, ktoré sa vráti z Ostrovov, má rozrezanú plachtu či rozbité spätné zrkadlo. Veď mi to zlikviduje firmu,“ hovorí nahnevaný Roman Seidl.
Situácia sa vyostruje
Podľa slov Seidla napätá situácia v prístave vyústila do štrajku. Tvoria sa tu 20- až 30-kilometrové kolóny a prepravcovia len počítajú ďalšie straty. „Kamióny v prístave stoja aj 10 až 12 hodín, čím prichádza firma o zisky. Vodiči nestíhajú nakládku ani vykládku a rovnako tak rozvoz tovaru,“ dodáva zúfalý šéf spoločnosti ZoborTrans.
Vodič Miro (61): Ide tam doslova o život!
Vodič Miroslav Hološka (61) z Košíc jazdil pre nitriansku firmu Geodis. Video, na ktorom je zachytené, ako sa do návesu jeho kamióna pokúšajú naskákať utečenci, obletelo celé Slovensko. Miroslav teraz čelí vážnemu problému, musí zaplatiť pokutu 2 000 libier. Dostal ju za to, že anglickí colníci mu vo francúzskom prístave Calais objavili v návese troch migrantov.
„Zastavil som sa iba na ohradenom a stráženom parkovisku. Tam sa mi zrejme dostali do návesu,“ spomína muž. „Naozaj neviem, ako tú pokutu zaplatím, veď to je môj takmer dvojmesačný plat,“ krúti hlavou. „Ak to neuhradím, zakážu mi cestu do Anglicka. Tam však žije moja dcéra aj s vnúčatami, ktorých by som už nemohol navštíviť. Mnohí sa zastávajú migrantov, ale kto sa zastane mňa? Pre mňa je tá pokuta likvidačná. V posledných mesiacoch je to tam doslova o život a navyše sa dostávajú šoféri do existenčných problémov, aké riešim teraz ja,“ dodal nešťastný M. Hološka.