Už tri roky na kamióne rozváža tovar po celej Európe, no nikdy sa nestretol s podobnou situáciou ako pred pár dňami. Na dramatické okamihy nezabudne do konca života! Vo Francúzsku videl tisícky utečencov, ktorí postávali pri diaľnici a ohrozovali bezpečnosť vodičov. Aj do Patrikovho nákladiaka sa chceli dostať za každú cenu, aby ich tajne prepašoval do Anglicka.
Migranti podľa slovenského šoféra vnikajú do kamiónov násilím a nemajú problém z nich za jazdy vyskočiť. Patrik tvrdí, že situácia je na európskych cestách neúnosná a utečenci si tam robia, čo chcú. Utečenecká vlna zaplavila Grécko a Taliansko, ktoré ich nápor nezvládajú. Obe krajiny dokonca uvažujú o tom, že pre azylantov otvoria hranice ďalej do Európy. Mnohým z nich sa pritom darí už teraz obchádzať prísne kontroly.
Takíto utečenci smerujú do západnej Európy, o čom sa na vlastnej koži presvedčil profesionálny vodič Patrik. „Šoféroval som z Anglicka do Paríža. Asi po 50 kilometroch vo Francúzsku som videl popri ceste ich prvé getá. Keď som musel tankovať, obkľúčili ma asi desiati z nich a prosili ma, aby som im a ich rodinám pomohol dostať sa do Anglicka. Keď som nesúhlasil, začali byť odporní, tak som sa rýchlo zdekoval preč,“ opísal negatívny zážitok.
Migrantom bolo vtedy úplne jedno, že Patrik z Anglicka práve prišiel. Ak by ich do nákladiaka pustil a smeroval ďalej do vnútrozemia Európy, nemali by o tom ani poňatia. „Viem o prípade, keď sa dostali do kamióna, ktorý išiel do Belgicka. Keď si to všimli, že nejdú do Anglicka, tak mu rozrezali plachtu, začali počas jazdy vyskakovať a nakoniec utekali preč cez pole,“ povedal mladý šofér.
Strach o život
Patrik má to šťastie, že nákladná časť jeho vozidla je plechová. Horšie sú na tom kamionisti s plachtami. „Dovnútra sa utečenci snažia dostať ich rozrezaním či už zboku, alebo dokonca hore na streche. Skúšajú sa schovávať aj na náprave, kde si dajú dosku,“ opísal ich vynaliezavosť Patrik. „Samozrejme, že z nich máme strach. Správajú sa ako divosi a musím povedať, že počas mojich ciest som sa nestretol s jedným normálnym utečencom, ktorý by sa správal slušne,“ dodal mladý vodič.
Hrozba basy
Problémom nie je iba to, že postávajúci azylanti môžu spôsobiť na diaľniciach tragické nehody, ale aj anglický zákon. Podľa neho každý kamionista, v ktorého vozidle budú utečenci, dostane finančnú pokutu a hrozí mu aj väzenie. „Keď prichádzame do Anglicka, absolvujeme niekoľko papierovačiek a kontrol, ale nie vždy kamióny prechádzajú cez röntgen. Ak by vás potom už v Anglicku pristihli, že sa vám do auta dostali utečenci, za každého by ste museli zaplatiť pokutu 1 600 eur. Jeden Čech dokonca vyfasoval viac ako 40 mesiacov väzby. Preto sa bojíme. Keď ich niekto v nákladiaku nájde, okamžite ich vyhadzuje,“ povedal Patrik.
Slovenský vodič si nevie predstaviť, ako by mali európske krajiny vyriešiť súčasnú situáciu s prílevom utečencov. Európska komisia chce aj na Slovensko poslať 785 z nich. „Je ich strašne veľa. Bol som viackrát v Paríži a tam je to už neznesiteľné. Vrátil by som sa tam iba vtedy, keby mi zaplatili. Mali by sa obnoviť kontroly na hraniciach, aj na Slovensko, aby sme už viac nemuseli mať strach o náš tovar,“ uzavrel Patrik.
Celú noc sme strážili autobus
Vodiči Pavol Hanke (30) a Dušan Pšenák (35) v stredu dorazili s autobusom do Londýna. Aj pre nich však bola cesta tam iná než obvykle. „Pozdĺž francúzskej diaľnice bolo množstvo utečencov, prebiehali bez rozmyslu cez cestu a chceli sa dostať do vozidiel,“ opísal Bratislavčan.
Večer autobus zaparkovali pred hotelom vo francúzskom mestečku Dunkerque. „Museli sme ho strážiť. Varovali nás, že utečenci urobia všetko pre to, aby sa dostali cez hranice. Kamiónom odrežú plachtu, vyhádžu náklad, do áut či autobusov sa chcú dostať za každú cenu. Natlačia sa na také miesta, že si to človek nevie ani predstaviť,“ posťažoval sa Pavol.
Maďari stavajú na hraniciach múr
Podľa maďarského ministra zahraničných vecí Pétra Szijjártóa krajina začne stavať štyri metre vysoký múr na hraniciach so Srbskom. Jeho dĺžka by mala dosiahnuť hranicu až 175 km. „Imigrácia je jedným z najvážnejších problémov, ktorému Európska únia čelí. Štáty hľadajú riešenie, ale Maďarsko si nemôže dovoliť čakať,“ vyjadril sa minister. Od začiatku tohto roka sa cez hranicu so Srbskom dostalo do Maďarska viac ako 54-tisíc utečencov.
Úplne odlišný názor má pápež František. Hlava cirkvi kritizuje tie európske štáty, ktoré utečencov odmietajú. „Vyzývam vás, aby ste prosili za odpustenie pre osoby a inštitúcie, ktoré zatvárajú dvere pred ľuďmi hľadajúcimi rodinu, hľadajúcimi ochranu,“ povedal pápež.
Migranti v Európe
Európska komisia navrhuje v prvej fáze premiestniť celkovo 40 000 utečencov z Talianska (24 000) a Grécka (16 000) do 23 členských štátov Európskej únie. Má ísť o žiadateľov o azyl pôvodom zo Sýrie a Eritrey. Týkať sa to nebude Británie, Írska a Dánska. Nemajú v tejto téme zmluvy s EÚ.
Slovenská vláda sa vyjadrila, že je proti návrhu EÚ. Kroky už podnikli naši susedia. Rakúsko prestalo vybavovať žiadosti o azyl, Maďarsko začalo s výstavbou múru na hraniciach so Srbskom.
Pre Slovensko by na základe stanovenej kvóty (1,96 %) malo zo 40 000 utečencov prísť 785. Z Talianska by to bolo 471 a z Grécka 314. Na Slovensku máme tri azylové zariadenia, ktoré by kapacitne postačovali. Utečenci by k nám neprišli všetci naraz, ale postupne.
Utečenci sa snažia dostať do Británie cez kanál La Manche a tak blízko prístavného francúzskeho mesta Calais skáču na kamióny a snažia sa dostať násilím do áut, aby tak mohli prekročiť hranice. Rovnakú skúsenosť z mesta Calais má aj slovenský vodič Patrik.
Najhoršia situácia je suverénne v Taliansku. Minister vnútra Angelino Alfano označil situáciu za „facku pre Európu“. Zároveň požiadal krajiny EÚ, aby prijali žiadateľov o azyl, pretože väčšina z nich chce zostať v Taliansku. Tento rok k nim pricestovalo 54 000 nelegálnych migrantov.
6 000 eur je stanovená podpora od Európskej únie na každého utečenca, ktorého jednotlivé krajiny prijmú. V prípade Slovenska by to za 785 utečencov bolo 4,71 milióna eur. Našou povinnosťou by bolo poskytnúť im ochranu, ubytovanie, stravu, vzdelanie a postupné začlenenie sa do normálneho života.