Uplynulý víkend totiž prvýkrát zo stanice vyštartovala obnovená historická ozubnicová parná lokomotíva. Až 68-tonová krásavica je jediná svojho druhu na Slovensku a aj v Európe.
Tisovská lokomotíva je klenotom medzi parnými rušňami. Jej osud bol pritom takmer zrátaný. Mala by z nej ostať iba kopa šrotu. Nebyť Nemca Boda Hauswalda, skončila by ako zbytočný odpad na rumunskom šrotovisku. Fanúšik železničnej histórie ju v poslednej chvíli odkúpil spolu s ďalšou lokomotívou za 50-tisíc eur.
Ozubnicový parný rušeň previezli na Slovensko a počas ôsmich rokov ho obnovovali. Túto sobotu privítali v Tisovci zubačku takmer po 60 rokoch. „Som hrdý na to, že sme prví a jediní v Európe, ktorí vlastníme takúto lokomotívu. V Tisovci jazdil podobný typ v minulom storočí,“ ozrejmil predseda OZ Zubačka Ján Spišiak.
Dodal, že železničné spojenie medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom je raritou vďaka svojmu prevýšeniu, ktoré dosahuje 50,2 promile. „Rušeň okrem pohybu kolies po koľajniciach využíva špeciálne zariadenie, ktoré zaberá o zuby na trati,“ vysvetlil Spišiak. Historická lokomotíva váži až 68 ton. Objem parného kotla má 5 kubíkov, a preto trvá 4 až 5 hodín, kým sa vykúri, aby bol rušeň schopný jazdy.
„Zubačka bude so štyrmi historickými vagónmi na trase Tisovec - Pohronská Polhora premávať od mája do októbra. Naším cieľom je hlavne prilákať do nášho regiónu viac turistov a zvýšiť tak cestový ruch,“ dodal primátor Peter Mináč s tým, že ešte plánujú v stanici opraviť historické depo a točňu.