Ten po piatich rokoch od jeho premiéry na oslavách Povstania v roku 2009 definitívne odstavia v areáli Múzea SNP v Banskej Bystrici, aby sa zachoval aj pre ďalšie generácie.
Počas tohtoročných osláv išlo vôbec o poslednú dynamickú ukážku tohto unikátneho vlaku v Banskej Bystrici. „Podvozok vlaku už neznesie ďalšie ukážky. V areáli Múzea SNP pripravujeme koľajisko, kde bude tento vlak umiestnený,“ povedal Stanislav Mičev, riaditeľ Múzea SNP. Štefánik bol počas SNP v roku 1944 nasadený ako bojový prostriedok a dokázal ísť rýchlosťou asi 50 km/h.
Povstalecká armáda mala málo obrnenej techniky, nedostatok tankov sa snažila nahradiť stavbou pancierových vlakov. V priebehu septembra a októbra roku 1944 vznikol okrem Štefánika aj vlak Hurban a Masaryk. Neskôr vlaky ukoristili Nemci a po vojne sa z množstva vagónov troch súprav nakoniec zachovali len dva originálne vozne - tankový a guľometný.
„Prvý je zo Štefánika, guľometný zrejme z vlaku Hurban. To sa však nedá dokázať, dokumenty sa totiž nezachovali,“ vysvetlil historik banskobystrického Múzea SNP Marián Uhrin s tým, že ďalšie dva vagóny súpravy Štefánik sú repliky.