Reklama

Podľahli jej muži všetkých vekových kategórií: Stačilo nahodiť mini a úspech bol zaručený!

Podľahli jej muži všetkých vekových kategórií: Stačilo nahodiť mini a úspech bol zaručený!

Zdroj: archív VM PB, anc

Reklama

Zomrel jeden z autorov presláveného mopedu Babetta! Gustav Ulický by sa tento rok dožil 83 rokov.

Dlhé roky pracoval ako vedúci vývoja motocyklov v považskobystrických strojárňach aj napriek tomu, že nemal vyštudovanú vysokú školu. Známy sa stal vďaka mopedu Jawa 50 typ 207, tzv. Babette.

Gustav Ulický († 82) zomrel po ťažkej chorobe v pondelok v Považskej Bystrici. Uznanie dostal ako jeden z otcov legendárneho mopedu, ktorému prischol ľudový názov Babetta. „Mopedy boli otcovou srdcovkou, jazdil na nich celý život, v lete aj v zime,“ spomína jeho syn Vladimír. Gustav ako spoluautor Babetty vlastnil hneď niekoľko strojov. V tom čase vo fabrike zarábal okolo 2-tisíc korún, finančné odmeny za vynálezy v tom období neboli bežné. Vďaka Babette sa však dostal do celého sveta. „Moped bol predviesť osobne zákazníkom v Taliansku, vo Francúzsku, v Holandsku či Nemecku. Mohol vycestovať, čo bolo vtedy problematické,“ uviedla Viera Praženicová, riaditeľka Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici.

Keď sa Babetta začala na Považí vyrábať, jazdilo na nej celé mesto, muži aj ženy. „Prvý prototyp mopedu sme priviezli do Prahy. Dvaja zákazníci z Holandska na ňom chceli vidieť ženu, či má moped sexi sedenie. Posadili na ňu dievčinu v minišatách, aby sa previezla. Celý čas som prosil všetkých svätých, aby sa jej nič nestalo, lebo moped nebol poriadne odskúšaný a táto predvádzacia vzorka nebola určená na jazdu,“ spomínal vo svojej knihe G. Ulický.

V strojárňach pracoval vyše 40 rokov. Naplno žil aj na dôchodku. Najprv napísal knihu o mopedoch. Pred Vianocami ešte stihol uviesť svoj druhý titul, knihu, ktorá mapuje hudobný život v Považskej Bystrici.

Technické údaje:

Motor: dvojtaktný s vratným vyplachovaním valca
Obsah: 49 cm
³
Výkon: 2 kW/5 500 ot./min.
Prevodovka: dvojstupňová
Max. rýchlosť: 40 km/h
Spotreba: 1,8 l/100 km
Hmotnosť: 56 kg

Babetta v číslach:1970 - vyrobilo sa prvých 100 kusov
1971 - začala sa sériová výroba
60 000 ks - ročná produkcia
1976 - 100 % výroby išlo na export
1983 - model 207 vystriedal nový model 210
1986 - výroba sa presúva do Kolárova
vyše 2 mil. ks - produkcia do ukončenia výroby v roku 1999

Čaru slávnej Babetty podľahli aj naši čitatelia. Do redakcie nám poslali fotky tejto legendárnej mašinky. Pán Ján má Babettu už 33 rokov a nedá na ňu dopustiť. "Je to zlatý stroj, ktorý by si zaslúžil vyrábať ďalej. Je to mašinka nenáročná na obsluhu a pri troche starostlivosti vyzerá aj po 33 rokoch takto.

Svoje dve lásky nám poslal aj Patrik. Na krikľavo zelenej najazdil 22-tisíc kilometrov, na olivovo zelenej 9 555 kilometrov. Svoje Babetty si tiež pochvaľuje: "Vlastním ich už 7 rokov, zatiaľ slúžia bez vážnej poruchy, vždy keď to počasie a čas dovolia."

Autor: © Nový Čas

Súvisiace