Tou je hlavne Lisunov Li-2, známy aj ako novodubnická reštaurácia Letka. Kolos, ktorý býval v časoch najväčšej slávy vládnym špeciálom, tlačili do múzea štyridsiati chlapi vlastnými rukami, až kým ich na ceste nezlapali policajti! Letka má za sebou príbeh, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani hollywoodski scenáristi. Lisunov je sovietskou verziou amerického lietadla vyrábaného v 30. rokoch minulého storočia.
Na Slovensku bol prezidentským lietadlom. Klement Gottwald v ňom však nikdy neletel, oficiálne pre zdravotné problémy. Zlé jazyky vravia, že lietal nerád, a preto do Lisunova nesadol. „Lisunov sme v roku 2003 odkúpili od Novej Dubnice, tam slúžil ako reštaurácia Letka. Snažili sme sa ho zachrániť tam, kde bol. Ľudia ho však ničili, nedalo sa to ustrážiť. Nakoniec sme sa rozhodli presunúť ho na letisko do Slávnice,“ povedal Róbert Slosiar (42) z letiska.
Pôvodný nápad, dostať Letku z Dubnice vrtuľníkom, však nevyšiel. Nadšenci sa teda spolu so štyridsiatimi chlapmi rozhodli kolos odtlačiť. „Letku sme tlačili ručne, celú noc. Mali sme z toho aj problém. Zastavili sme sa pri kruhovom objazde na Nemšovú a tam nás chytili policajti, vraj sme spôsobili verejné ohrozenie, zablokovali premávku, museli sme zaplatiť pokutu a odstaviť ju nabok,“ smeje sa R. Slosiar. Letku dostali z polovice cesty až o dva týždne. Na letisku z nej odstránili náter, opravili, natreli pôvodnou farbou. „Až potom sme zistili, že Letka bývala vládnym lietadlom až do nejakého roku 1954.“
Lisunov Li-2
- Posádka: 5 až 6 ľudí
- Pasažieri: 14 až 24 ľudí
- Rozpätie: 28,81 m
- Dĺžka: 19,65 m
- Výška: 5,12 m
- Hmotnosť (prázdny): 7 459 kg
- Hmotnosť (vzletová): 11 500 kg