Viacerí čitatelia Nového Času a Čas.sk sa posťažovali, že úlohy prezentované v súťažných reláciách majú veľmi podivné riešenia, ale aj na fakt, že faktúry po volaní na audiotextové čísla sú viac než horibilné. "V súťaži bola otázka, kto je na obrázku. Spoznala som Vila Rozborila, tak som zavolala, neprepojili ma ani do štúdia," opisuje svoju skúsenosť čitateľka Ružena z Trnavy. "Dostala som faktúru, podľa ktorej som v súťaži pretlefonovala 100 eur," hovorí zúfalá dôchodkyňa, ktorá si s odstupom času vyčíta, že pochybné číslo vôbec vytočila.
Ešte horšie dopadla čitateľka Jarmila, ktorá podľa faktúry prevolala na audiotextovom čísle súťaže vysielanej na TV FOOR až 450 eur. "Na to číslo som nevolala. Prečo mobilný operátor žiada zaplatiť za hovor, ktorý sa neuskutočnil," pýta sa čitateľka. Mobilní operátori sa zhodujú na tom, že účtujú iba to, čo klient skutočne prevolá. "Súťaže väčšinou fungujú na princípe, že volajúci zákazník sa dovolá do hlasového menu, kde môže byť umiestnená hláska o obsadenosti liniek, kedy má zákazník pocit, že hovor nebol spojený a teda účtovaný. Každopádne, zákazníkom odporúčame venovať zvýšenú pozornosť pri volaniach do rôznych veštiarní a súťaží a taktiež si zistiť cenu za volania. Prevádzkovatelia takýchto služieb ju majú povinnosť uvádzať pri každom telefónnom čísle," uviedla hovorkyňa spoločnosti Orange Alexandra Piskunová.
Čas.sk oslovil s množiacimi sa sťažnosťami na pochybné hry na televízii FOOR aj televíziu. "Súťaž je riešená cez automatickú ústredňu a server, ktorý vyberá spomedzi volajúcich náhodným výberom. Tí sú potom prepojení do štúdia. Presný popis je uvedený v štatúte a pravidlách hry/súťaže, čo uvádzame na našom webe," hovorí PR manažér TV Markíze Lukáš Kočíšek. Tlačový hovorca Telekomunikačného úradu SR tiež upozorňuje, aby si volajúci poriadne pozreli podmienky volania do súťaží. "Ak by podmienky služby boli v rozpore s platnou legislatívou, tak je možné podať žalobu (individuálnu alebo kolektívnu)," uviedol hovorca Telekomunikačného úradu SR Roman Vavro.
Čo na to operátori?Orange: Dávajte si pozor na to, kto váš mobil používa!
"Najčastejším dôvodom prekvapení na faktúre je, že zákazník si neuvedomuje, že volá na audiotextové číslo (mnohé z nich majú tvar veľmi podobný bežným mobilným číslam). Ďalším častým dôvodom je volanie inými rodinnými príslušníkmi z telefónu majiteľa," uvádza hovorkyňa spoločnosti Orange Slovensko Alexandra Piskunová. Zároveň tvrdí, že nie je možné, aby zákazník našiel na svojej faktúre hovor, ktorý neuskutočnil. "Najrýchlejším spôsobom ako získať prehľad o volaných číslach je podrobný rozpis hovorov. Pokiaľ je zákazník naďalej presvedčený, že podobné służby nevyužil, odporúčame podať reklamáciu, v rámci ktorej Orange preverí všetky čísla, na ktoré boli zaúčtované volania," dodala Piskunová.
Telekom: Zákazníci sa nám sťažujú
„Zákazníkom účtujeme len reálne uskutočnené hovory, teda aj tie, keď sa pri snahe dovolať sa do štúdia dostanú na záznamník spoločnosti, ktorá hru prevádzkuje. Evidujeme niekoľko sťažností v tejto súvislosti,“ uvádza Tomáš Palovský zo Slovak Telekom.
O2: Klient platí len, keď sa skutočne dovolá
"Môžeme potvrdiť, že evidujeme prípad reklamácie, ktorú sme dôkladne preverili. Potvrdilo sa, že hovory na audiotextové telefónne číslo boli skutočne zrealizované. Pochopiteľne, nemôžeme zodpovedať za to, čo sa s telefónom deje po opustení predajne. Každopádne však používateľov mobilných telefónov neustále upozorňujeme, aby si na svoje zariadenia dávali pozor, či už v prípade ich požičiavania, pri sťahovaní neoverených aplikácií, či inom neštandardnom zásahu," informovala hovorkyňa spoločnosti Telefónica Slovakia, s.r.o. Martina Jamrichová.