"Každé ráno cestujem za prácou z Kvetoslavova do Bratislavy a späť vlakmi spoločnosti RegioJet. V týchto horúčavách sa vo vlakoch nedá vydržať," napísal do redakcie čitateľ Štefan, ktorý tvrdí, že ak stewarda požiadate, aby zapol klimatizáciu, tak nepochodíte. "Vždy ma odbijú slovami, že nie je možné zapnúť ju alebo je pokazená. Vonku je 38 °C, takže si viete predstaviť, že vo vlaku je niekedy dobrých 50 °C,"posťažoval sa čitateľ.
Poruchy klimatizáce súkromný vlakový prepravca RegioJet potvrdil. Extrémne teploty majú vplyv na prevádzku vlakov súkromného dopravcu RegioJet na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Spoločnosť potvrdila, že pri teplotách nad 35 stupňov zaznamenali prípady čiastočnej poruchy klimatizácie v niektorých najviac exponovaných častiach vozňov, ale všetko operatívne riešia."V poludňajšej špičke a popoludní nestíha klimatizácia nápor pražiaceho slnka na súpravu," informoval agentúru SITA Pavel Halla, hovorca skupiny Student Agency, ktorej súčasťou je RegioJet. Z dôvodu mimoriadnych klimatických podmienok sa na železničnej trati podľa dopravcu môžu vyskytovať technické problémy. RegioJet zaznamenal problémy s klimatizáciou aj v Českej republike.
Príliš silná klimatizácia? Opačný problém majú cestujúci vlakmi Železničnej spoločnosti. "Cestoval som vlakom IC z Bratislavy do Košíc. Klimatizácia bola spočiatku príjemná, no neskôr bola vo vlaku ozajstná zima.Keď som vystúpil v Košiciach, mal som začinajúcu nádchu," opísal svoju skúsenosť čitateľ Stanislav. Hovorkyňa železničnej spoločnosti Slovensko potvrdila, že dostávajú sťažnosti na príliš nízku teplotu vo vozňoch.
Železničná spoločnosť zasa eviduje sťažnosti na podchladenie spojov, tam kde sú nasadené nové vlaky, a to na trase Nové Zámky - Bratislava - Kúty, Bratislava - Leopoldov, Trenčín - Žilina či Žilina - Čadca. "Klimatizácia v modernizovaných osobných vozňoch ZSSK Slovensko spĺňa normy pre stredné klimatické pásmo Európy, v ktorej je stanovená závislosť medzi vonkajšou teplotou a vnútornou teplotou vo vozni," uviedla hovorkyňa. Problém je, že v našej klimatickej zóne je najvyššia vonkajšia teplota stanovená na 35°C a priemerná interiérová teplota sa musí pri tejto teplote rovnať bežnej teplote 25,75°C ÷27°C.
Vlakový personál s teplotou vo vlaku veľa nezmôže. Ak oslovíte sprievodcu, aby skúsil zvýšiť alebo znížiť klimatizáciu vo vozni, môže tak urobiť, dokáže však ubrať alebo pridať iba dva stupne. Z 1040 vozňov Železničnej spoločnosti je klimatizovaných, pokiaľ sa klimatizácia pokazí, vozeň vymenia. "Ak sa porucha objaví počas prevádzky (na trase) rieši to sprevádzajúci personál – vlakvedúci najmä presunom do iných klimatizovaných vozňov – ak je to možné," vysvetlila Morháčová, ktorá zároveň ozrejmila prečo sa nám niekedy zdá, že klimatizácia nefunguje: "Veľký vplyv na pocitovú dostatočnosť klimatizácie má aj výkonové dimenzovanie klimatizačných zariadení a maximálny dosiahnuteľný rozdiel teplôt voči vonkajšiemu prostrediu. Tento vplyv je pri súčasných extrémnych teplotách vysoký, nakoľko rozdiel teploty voči vonkajšiemu prostrediu je max. 7 °C, čo v reálne znamená cca 30°C v interiéri."