A nielen na turistiku, ale aj na cestu do práce. Vo svete sa udomácňuje využívanie bicyklov aj na prevoz nákladu. Zabudnite však na nešikovné rikše, západný svet dobýja cargobike. My sme mali možnosť vyskúšať ho premiérovo u nás na Slovensku.
S cargobikmi prišli prví Dáni a Holanďania, ktorí sú zvyknutí chodiť na bicykli úplne všade. Pôvodné modely boli dosť kostrbaté, ale dnes cargobiky majú nielen moderný dizajn, ale aj technológie, ktoré sa využívajú v špičkových cestných a horských bicykloch. „Je to vlastne kríženec horského bicykla, káričky, prívesu, je to taký pick-up medzi bicyklami,“ hovorí Ivan Podoba, ktorý tieto vozidlá priviezol na Slovensko. A predstavuje nám oficiálne najrýchlejší cargobike sveta Bullit, ktorý pochádza z dielne dánskej firmy LarryVsHarry.
Polovica vyzerá ako klasický bicykel, ale predná časť je úplne odlišná. Dole, pred riadidlami nie je koleso, ale mohutná plošina pre náklad, až pred ňou je koleso, ktoré je však menšie ako zadné. Pohyb predného kolesa zabezpečuje riadiaca tyč, ktorá je prepojená s kormidlom. Plošina unesie až 200-kilový náklad, vďaka nízkemu ťažisku však výrazne nenarušuje stabilitu bicykla. Aj tak nám však zopár minút trvalo, kým sme si na cargobike zvykli – prvé stovky metrov sme išli ako opití. Zvyknúť si, že nevidíte pred sebou koleso, ale iba nepohyblivú plošinu, skrátka chvíľku trvá.
Prekvapilo nás, že napriek očakávanej nemotornosti sa s cargobikom dá pohodlne šliapať aj do mierneho kopca. Podľa výbavy totiž môže mať od 8 do 29 prevodov. Pri riadení, najmä pri zabáčaní, treba rátať s tým, že je dlhší ako klasický bicykel - má 2,4 metra. „Ale je kratší a obratnejší, ako keby ste mali príves za bicyklom, nehovoriac o tom, že náklad máte vpredu. Preto sa zvyknú plošiny využívať aj na vozenie detí na výlety, dajú sa dokúpiť špeciálne prístrešky a sedačky...“ vysvetľuje Podoba. Vo svete ho zvyknú využívať donáškové služby, poštári, ale napríklad aj stánkari – kormidlo je uspôsobené tak, že sa dá doň zastoknúť slnečník.
Hoci cargobike uvezie aj ťažký náklad, samotné vozidlo je prekvapujúco ľahké - váži okolo 25 kíl. „Rám je z tvrdeného hliníka, vidlice sú z ľahkej zliatiny, ostatné časti sú z nehrdzavejúcej ocele,“ dodáva Podoba. A koľko takýto extra bicykel stojí? Cena sa podľa výbavy pohybuje od 1 900 do 2 800 €. Dôkaz, že určený je najmä pre fajnšmekrov.