Jednou z nich je aj Zuzana Strieborná z Bratislavy. Sympatická blondína sa rozhodla osvojiť si výtlk v Podunajských Biskupiciach na Orenburgskej ulici. Vodičom na frekventovanej ceste, ktorou denne prejdú stovky áut, chcela pomôcť, a preto výtlk zasypala.
Sexi blondína Zuzka býva len dve ulice od výtlku, ktorý sa rozhodla adoptovať si. Každé ráno sa podľa nej v úseku tvoria dlhé kolóny, pretože vodiči na mieste brzdia a snažia sa jamu obísť, aby si nepoškodili auto. Výtlk, ktorý nazvala Eljot podľa jej obľúbeného firemného auta, má naozaj obludné rozmery. Jeho dĺžka je 210 cm, široký je 71 cm a hlboký až 11 cm.
„V minulosti sa mi stalo, že som nabehla do diery a prerazila som si koleso. Vodiči, ktorí to tu nepoznajú, si môžu vážne poškodiť auto. Podľa mňa s tým treba niečo robiť, a preto som sa zapojila do výzvy,“ skonštatovala adoptívna matka výtlku Zuzana. V nákupnom centre kúpila 25-kilogramové vrece štrku a výtlk chcela zasypať. Aj napriek tomu, že v diere skončil celý obsah balenia, jej snaha bola márna a podarilo sa jej zakryť z neho len niekoľko centimetrov.
„Táto diera je taká obrovská, že by som do nej musela nasypať minimálne 70 kíl štrku. Dvadsaťpäťkilové balenie, ktoré v ňom skončilo, zďaleka nestačí,“ uzavrela Zuzka. Zároveň vyzvala aj ostatných, aby sa zapojili a snažili sa s dierami na cestách niečo urobiť.
Kto vám zaplatí škodu na aute?
Jazda po našich cestách často pripomína slalom medzi výtlkmi. Nový Čas vám poradí, čo robiť v prípade, ak sa vám takýto manéver nepodarí a odnesie si to vaše auto. V niektorých prípadoch poškodenie zaplatia z poistenia, v iných si peniaze musíte vymáhať od správcu komunikácie.
Čo robiť pri poškodení auta
Ak máte havarijné poistenie:
- na mieste nehody výtlk a škodu na vozidle zdokumentujte a nahláste poistnú udalosť poisťovni. Pri menších škodách stačí fotodokumentácia napr. mobilom, pri väčších odporúčame privolať políciu.
Keď nemáte havarijné poistenie:
- môžete si uplatniť nárok na náhradu škody u správcu cesty, prípadne z jeho poistenia zodpovednosti za škodu. Musíte urobiť fotky výtlku a poškodenia, zmerať výtlk a kontaktovať správcu cesty.
Ako spoznať poškodenie od výtlku
- Ak výtlk prerazí pneumatiku a spôsobí defekt, vyfúknutá pneumatika kladie väčší odpor, volant sa stáča na jednu stranu a musíte pomerne výrazne tlačiť riadenie opačným smerom, aby ste udržali želaný smer vozidla.
- Defekt zníži komfort pruženia a prázdna pneumatika vydáva výraznejší zvuk.
- Niektoré autá majú senzor tlaku v pneumatikách, takže pri defekte elektronicky signalizujú vodičovi, že sa s kolesom niečo deje.
- Ak sa poškodí polos prípadne tlmič, volant môže začať vibrovať, stráca sa citlivosť riadenia a auto sa dokonca môže nakloniť na stranu.
- Rovnako ako pri poškodení nápravy vodič určite hneď zaregistruje aj poškodenie podbehu - automobil sa vtedy podvozkom oškrie o vozovku, čo vyvolá silný náraz aj charakteristický zvuk.
Čo robiť?
- Čo najskôr odstaviť vozidlo na bezpečnom mieste. Nesnažte sa zastaviť okamžite po prejdení výtlku, vodiči idúci za vami by na váš náhly manéver nemuseli stihnúť zareagovať.
Môj výtlk sa volá Milanko Ftáčnik Ľavicový
Reagujem na výzvu Nového Času ,,Adoptuj si svoj výtlk, daj mu meno a sleduj, ako rastie“. Túto jamu v bratislavskej Dúbravke som nazval Milanko Ftáčnik Ľavicový na počesť pána primátora Bratislavy, ktorého som mimochodom volil. Pripájam aj zbierku puklíc, ktorá je na priľahlom trávniku. Havarované autá s dolámanými polosami a zničenými diskami kolies priebežne odťahujú. Skvelým nápadom je aj výstražná tabuľa na okraji jamy. Milanko Ftáčnik, len tak ďalej.