V posledných dňoch sa po internete začali šíriť tajomné reklamné spoty, ktoré nabádali občanov, aby obohatili nielen seba, ale aj Slovensko. Ľudia sú znepokojení - čo je za tým?
Za kontroverznou kampaňou, ktorá navádza Slovákov k vyššej spotrebe pohonných látok, alkoholu či cigariet, stojí Inštitút ekonomických a spoločenských analýz - INESS. Reklamná kampaň bežala na internete asi týždeň a stála 5 340 eur. "Spoty mali navodzovať nádväznosť na drahé štátne reklamné kampane, vyvolať emócie a diskusiu," opísal zámer riaditeľ INESS Richard Ďurana. Ľudí chceli spotom s nejasným obsahom upozorniť na svoj dlhodobý projekt týkajúci sa verejných financií.
"Cieľom je vzdelávať ľudí. Chceme, aby boli informovaní o tom, koľko a aké dane platia," uviedol Ďurana. Na webovej stránke sa bežný občan dozvie, koľko štát na daniach vyberie, koľko minie, aký je dlh Slovenska a mnoho iných informácií týkajúcich sa peňazí každého Slováka. "Ľudia zarábajú stovky, maximálne tisícky eur. Nevedia si predstaviť, čo sú to milióny či miliardy. Všetko sa snažíme preratávať na občana, aby si to dokázal ľahšie predstaviť," dodal šéf INESS. Podľa INESS v roku 2013 predstavujú príjmy štátu na jedného obyvateľa vrátane detí a dôchodcov 4 704 eur. Na konci roka vzrastie dlh krajiny na každého Slováka o 659 eur a dosiahne 7 552 eur.
Ľudia si mysleli, že ide o štátnu kampaň!
Kontroverzné reklamné spoty si na sieti YouTube pozrelo vyše 40 000 ľudí. Objavili sa tiež tisíce zmätených komentárov. Inštitútu INESS zámer pravdepodobne vyšiel, mnoho Slovákov, ktorí kampaň videli, boli presvedčení o tom, že je štátna. "Som zvedavý, koľko z našich daní dali na túto zbytočnú kampaň. A ešte chcú viac," znel jeden z komentárov pod videom. Niektorí internetoví používatelia YouTube však tvorcov prekukli: "Dúfam, že môj pocit irónie z týchto reklám je pravdivý a tvorcovia to skutočne nemyslia vážne."