Jej časť totiž leží na naplaveninách, ktoré pochádzajú ešte zo starého koryta rieky Turiec. Problémom sú aj spodné vody. Mesto pripravuje rekonštrukciu, vymieňať sa budú dlaždičky za hrubšie.
Martinčanom sa stav pešej zóny, v akom sa teraz nachádza, vôbec nepáči. Príčina sa nachádza pod zemou. V niektorých častiach pešej zóny dochádza kolísavosťou hladiny podzemných vôd k vyplaveniu jemných štrkových sedimentov. Tým sa znižuje hutnosť podkladového materiálu podložia, na ktorom stojí.
„Tento proces sa reálne prejavuje v horizonte desiatok rokov klesaním podložia v rozsahu niekoľkých centimetrov. Najviac sa pokles prejavil v časti pešej zóny medzi budovou Millénia a okresnou knižnicou, kde časť dlažby poklesla o zhruba dva centimetre,“ informoval Jozef Petráš, hovorca mesta Martin.
Základy Millénia našťastie siahajú hlbšie, takže budovu to neovplyvnilo. „Pravdepodobne v horizonte piatich rokov bude potrebné otvoriť pešiu zónu v častiach, kde dochádza k poklesu podlažia, rekonštruovať a zhutniť ho. Nehrozí však, že by došlo k úplnému prepadu pešej zóny,“ dodal Petráš. Prepad pôdy spôsobuje aj praskanie dlaždíc. Po skončení zimy sa preto pustia do druhej etapy rekonštrukcie pešej zóny a dlaždice vymenia za hrubšie.
V minulosti mesto dokonca uvažovalo o vybudovaní dvojposchodového podzemného parkoviska pod centrálnou časťou pešej zóny s kapacitou 200 parkovacích miest. „Štúdia potvrdila, že geologické podlažie je náročné na stavebnú realizáciu. Predpokladané náklady na jedno parkovacie miesto vychádzali na milión ešte slovenských korún, navyše, prakticky s nulovou návratnosťou pre mesto,“ zakončil J. Petráš.