Niektoré letecké spoločnosti využijú všetky možné spôsoby, len aby nemuseli cestujúcemu finančne vykompenzovať komplikácie spôsobené napríklad meškaním. Podobnú negatívnu skúsenosť má aj Karel, ktorý sa ozval českému denníku Blesk. Jeho cesta z Nového Zélandu do Prahy bola strastiplná. Karel si zvolil trasu s niekoľkými prestupmi. Posledný bol v Budapešti, a práve tam nastali problémy. "Všetko som mal naplánované tak, aby som sa do Prahy dostal na Silvestra popoludní a v pohode mohol osláviť príchod nového roku," hovorí Karel. V Budapešti mu však let niekoľkokrát odložili a on sa do Prahy dostal až tesne pred polnocou.
Bol si vedomý, že podľa nariadenia Európskej únie má nárok na kompenzáciu za oneskorenie letu. Usiloval sa uplatniť si ho, no napokon to vzdal. "Prišiel mi list v maďarčine, kde po anglicky bolo iba upozornenie, že nekomunikujú v inom jazyku ani nereagujú na emaily. Napokon som to vzdal," opisuje svoj zážitok spred roka Karel. Podobný zážitok má aj čitateľka Viera. Tá si minulý rok rezervovala letenku do Londýna. Jej výlet sa skončil nepríjemne, keď lietadlo malo trojhodinové meškanie. Cestujúci na letisku čakali bez toho, aby vedeli, čo sa deje.
Mnoho cestujúcich nevie o možnosti finančnej kompenzácie až do výšky 600 eur pri meškaní a iných problémov, ktoré lety sprevádzajú. Žiadosť o náhradu je väčšinou behom na dlhé trate. Na Slovensku aj v Českej republike už existujú spoločnosti, ktoré tieto nepríjemnosti vyriešia za cestujúcich. V Česku sa o podobné záležitosti stará spoločnosť Skyplan.cz, na Slovensku je to Kompenzomat.sk.
Nechajte to na druhých!„Služba je poskytovaná bezplatne až do doby, kým letecká spoločnosť vašu žiadosť neuzná a pridelí vám náhradu škody. Potom si sprostredkovateľ strhne províziu, ktorá pokryje právne služby, súdny poplatok a administráciu celého procesu,“ vysvetľuje Alice Güttlerová, riaditeľka portálu Kompenzomat.sk, ktorý uvedené služby poskytuje. Výška provízie je 27 % z vymoženej sumy. Odškodnenie môžete požadovať až dva roky spätne. Pre každý prípad by si cestujúci mal odložiť informácie o uskutočnenom lete (palubný lístok alebo mailové potvrdenie), bez ktorých nie je možné kompenzáciu požadovať.
Podmienky kompenzácie - let nemeškal v dôsledku mimoriadnych okolností, ktorým nebolo možné zabrániť (za mimoriadnu okolnosť sa považujú napríklad meteorologické podmienky, štrajk zamestnancov leteckých spoločností, bezpečnostné riziko, ale napríklad porucha lietadla sem nepatrí)
- miesto odletu alebo príletu je na území EÚ a letecká spoločnosť má sídlo v niektorom zo štátov EÚ
Zrušenie letu - Pokiaľ vám letecká spoločnosť zruší let musí vám ponúknuť možnosť náhradného letu v približne rovnakom čase alebo úhradu ceny letenky
- pri čakaní na náhradný spoj máte nárok na jedlo, telefonáty, v prípade nutnosti i na ubytovanie na jednu alebo viac nocí, dopravu z miesta ubytovania na letisko a stravu
- pokiaľ ste sa informáciu o zrušenom lete dozvedeli menej ako dva týždne pred odletom a náhradný let nezodpovedá primerane pôvodne rezervovanému letu, máte nárok na náhradu škody, ktorá sa odvíja od vzdialenosti letu .
Kompenzácie môžete žiadať aj pri:
- odopretí vstupu na palubu – keď napríklad letecká spoločnosť predá viac leteniek ako je sedadiel v lietadle a vás presmeruje na iný let
- znížení cestovnej triedy (napr. z business na economy class)