de im len o peniaze. Podľa britských vedcov majú vianočné piesne posmeliť zákazníkov k tomu, aby minuli ešte viac peňazí. Štúdia Royal Holloway University v Londýne ukázala, že napríklad známe piesne All I want fo Christmas alebo I wish it could be Christmas everyday dostávajú ľudí do nálady, kedy majú chuť minúť to čosi viac. Prekvapivé zistenie zverejnil britský denník Daily Mail.
Alan Bradshaw z londýnskej univerzity povedal: „Vianočné zvončeky znejú tak, že sa vám trochu zmení nálada a aj to, kedy a aký produkt kúpite.“ Výskumník tvrdí, že zákazník tak nevedome stráca možnosť voľby. „Vianočná hudba je v tomto čase všadeprítomná a naša sloboda voľby zmizne,“ hovorí Bradshaw.
Výskumný tím tvrdí, že výsledky tohto výskumu vrhajú negatívne svetlo aj na interpretov hitov. Tí sa nevedomky stali prostriedkom zárobkov a chamtivosti. Aj zákazníci by si mali dávať pozor. „Bez ohľadu na to či už máte nákupy za sebou alebo vás ešte len čakajú, mali by ste si dávať pozor, čo počúvate,“ vystríha Bradshaw.
Míňanie neovplyvňuje len hudba, ale aj vôňa. Obchody si dávajú záležať na tom, aká vôňa sa v ich predajni šíri. Podľa švajčiarskeho výskumu na vzorke 400 zákazníkov v St. Gallen, minula skupina asi sto ľudí, ktorá nakupovala v prítomnosti jemnej vône minula asi o 20% viac a nakúpila väčší počet položiek