Čitateľka Helena odcestovala spolu s manželom do Ríma v marci. Dôvodom bolo plnenie pracovných povinností. Manželia, ktorí majú malú firmu na rámovanie obrazov strávili dve noci v hoteli známej siete, ktorý si rezervovali cez internet. „Pri rezervácii sme museli zadať celé číslo platobnej karty. Hotel si najprv zaúčtoval zálohu 150 eur,“ opisuje čitateľka. Prvá nepríjemná skúsenosť sa objavila až priamo v talianskom hoteli. „Manžel mal pri sebe malú tašku. Vzala som si z nej 20 eur a išla som zaplatiť kávu. Manžel mi prišiel pomôcť občerstvenie odniesť. Stačil zlomok sekundy a tašky nebolo,“ spomína Helena.
Taška sa nenašla a manželia prišli o všetky doklady, platobnú kartu aj hotovosť vo výške asi 70 eur. „Rýchlo sme zablokovali kartu a išli na políciu. Policajti nám však nepomohli. Tvrdili, že hovoríme zle po anglicky. Nechceli nám vydať ani zápis o krádeži,“ vysvetľuje. Na druhý deň ráno manželia zaplatili za hotel platobnou kartou k podnikateľskému účtu, ktorú mala Helena pri sebe.
Horor pokračoval
Spomienky na strašný zážitok z Talianska sa Helene znova premietol až koncom novembra tohto roka. „Zavolala mi zamestnankyňa banky a opýtala sa ma či sme cez firemnú kartu kupovali niečo cez internet. Bola som si istá, že nie,“ vysvetlila čitateľka, ktorá si nebola vedomá ani vírusu, ktorý by mohol spôsobiť nabúranie sa do účtu. „Banka mi oznámila, že niekto nám vybielil bankový účet do posledného centu,“ hovorí čitateľka. Čitateľka si je istá, že pobyt v hoteli so stratou prostriedkov z účtu bezprostredne súvisí. „Nič som od pobytu v Talianska touto kartou neplatila,“ dodáva. Manželskému páru neostávalo nič iné, len podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a navštíviť pobočku banky a podať reklamáciu na podozrivé platobné operácie. „V banke nás uistili, že peniaze sa nám vrátia, no do Vianoc to iste nebude,“ posťažovala sa čitateľka.
Kartu ihneď zablokujte!
Platba kartou či finančné operácie cez internet niekedy vás niekedy môžu dostať do ťažkosti. Ak však stratíte platobnú kartu, alebo vám ju ukradnú, musíte si ju okamžite nechať zablokovať. Hovorkyňa Tatra banky Marína Smolková uisťuje, že po zablokovaní karty žiadne nebezpečenstvo nehrozí. „Stačí zavolať na kontaktné centrum DIALOG, ktoré je k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni a po žiadosti o zablokovanie karty je karta okamžite zablokovaná,“ opisuje systém Tatra banky hovorkyňa.
Veľmi nepríjemná je však situácia podobná prípadu čitateľky Heleny, keď z jej účtu peniaze odišli bez toho, aby to majiteľka účtu vedela. „Klientom pre takéto prípady odporúčame, aby mali aktivovanú sms notifikáciu (b-mail,v rámci balíka služieb je bez poplatku, SMS príde takmer okamžite od vykonania transakcie) a mali tak online prehľad o pohyboch na ich účtoch, vrátane platieb kartou cez POS terminály, prostredníctvom internetu, či výberu z bankomatov. V prípade podozrenia by mal klient okamžite kontaktovať banku, najlepšie prostredníctvom call centra Dialog a platobnú kartu nechať zablokovať. Následne by mal podať reklamáciu. Banka všetky prípady dôsledne prešetruje,“ vysvetlila Smolková.