Chronicky známe trojčíslie, na ktoré sa Slováci pri výbere domácich produktov doteraz spoliehali, v skutočnosti až taký dôveryhodný údaj nie je. "EAN kód sa nerovná krajina pôvodu pre spotrebiteľa, aj keď vo väčšine prípadov je to tak," upozorňuje Paulína Komarová zo Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR. "Čiarovým kódom EAN označuje výrobky ten, kto ich dodáva na trh, môže to byť výrobca, ale aj distribútor, predajca, teda ten, kto sa registruje. V prípade EAN kódu ide o elektronickú komunikáciu medzi obchodnými partnermi, nejde o informáciu pre spotrebiteľa," doplnila P. Komarová.
Zmätky medzi regálmi veľkého obchodného reťazca zažil aj náš čitateľ, rovnako "odchovaný" na všeobecne zaužívanom vzorci: 858 = slovenský výrobok. "V Tescu som si kúpil výrobok, kde ma dosť zaskočila informácia, že nápoj aloe vera je vyrobený na Slovensku, ale s EAN kódom 505..." Ten je ale v rámci EAN International pridelený pre Veľkú Britániu, čo čitateľa rozčúlilo. "Je to sprosté klamanie zákazníka!" myslí si, no hovorca Tesco Stores Peter Sklenář má na vec iný názor: "Daný výrobok je označený správne a v súlade s legislatívou a tak, ako je uvedené v textovej časti, je vyrobený na Slovensku,“ vysvetlil.
Ako teda definitívne spoznať v mori domácich aj zahraničných výrobkov ten náš slovenský? "Ide o taký výrobok (potravinu), kde je uvedený "výrobca: ..." alebo "vyrába: ..." a ide o identifikáciu slovenského výrobcu, resp. potraviny so špecifickým označením," dodala Paulína Komarová.