Matúš študuje na Coventry University v Anglicku. Domov dochádza len asi 5 krát za rok. Na posledný let zo Slovenska bude mať dosť nepríjemné spomienky. Na bratislavskom letisku bol síce načas, no do lietadla smerujúceho na letisko Londýn Luton sa nedostal. "V Bratislave sa začala zbiehať hmla. Brána bola otvorená a mysleli sme si, že bez problémov odletíme," opisuje zážitok Hlohovčan Matúš. Po 30 minútach čakania zamestnanci letiska cestujúcim oznámili, že let bude meškať. "O ďalších dvadsať minút im oznámili, že sa let ruší a môžeme žiadať o vrátenie cestovného," pokračuje Matúš. "Keďže boli lety do Bristolu aj Lutonu zrušené, k okienkam sa natlačilo asi 400 ľudí," opisuje hystériu, ktorá sa spustila na letisku.
Pasažieri, ktorí leteli do Kodane mali šťastie, čakal na nich autobus, ktorý ich mal prepraviť do Viedne, kde sa let presunul. Cestujúcim na Britské ostrovy ostávalo iba vrátenie cestovného či prebookovanie letenky na iný čas. Matúš cestoval v skupinke štyroch ľudí. Každý musel byť najneskôr v nasledujúci deň ráno v práci alebo v škole. "Našli sme si náhradný let z Budapešta. Každý sme zaplatili vyše 200 eur za novú letenku a dve hodiny cestovali do Maďarska. Je zaujímavé, že pilot letu z Budepešti bol schopný pristáť v Lutone, zatiaľčo lietadlo z Bratislavy nie," zamýšľa sa študent leteckých technológií.
"Cez víkend bolo z dôvodu nízkej dohľadnosti zrušených spolu 5 letov z Bratislavy do Londýna Lutonu (2x), Birminghamu, Kodane a Bristolu, pričom 4 lety z uvedených destinácií divertovali do Brna a linka z Kodane bola presmerovaná do Viedne. Aj napriek pretrvávajúcej hmle v ranných a večerných hodinách boli všetky plánované lety v pondelok a dnes vykonané v zmysle platného letového poriadku a teda pristáli a vzlietli z Bratislavy," informovala o situácii na bratislavskom letisku PR manažérka Dana Madunická.
Madunická upozorňuje, že jeseň je obdobím zvýšeného výskytu hmiel a z dôvodu poklesu dohľadnosti môže dôjsť k meškaniu či k zrušeniu letov. "Cestujúcim preto odporúčame, aby v týchto dňoch v prípade zhoršenia poveternostných podmienok (hmla, sneh, mrznúce mrholenie), dôslednejšie sledovali webovú stránku svojho leteckého dopravcu, prípadne letiska, kde sú údaje o príletoch a odletoch pravidelne aktualizované a riadili sa pokynmi svojej leteckej spoločnosti, " dodala Madunická.
Nové nariadenie ESD: Cestujúci majú nárok na kompenzáciu až do výšky 600 eur!Cestujúci v Európskej únii majú právo na kompenzáciu od leteckých prepravných spoločností až do výšky 600 eur, ak sa ich lety omeškajú o viac ako tri hodiny. Rozhodol o tom dnes Európsky súdny dvor (ESD) v Luxemburgu, ktorý zamietol námietky aerolínií, informovala agentúra DPA.
Už v roku 2009 ESD vydal rozhodnutie o povinnom odškodnení pasažierov nielen za zrušené lety, ale aj za ich dlhé meškanie, pokiaľ však nie je spôsobené "mimoriadnymi okolnosťami", ktorým sa letecké spoločnosti nemajú ako vyhnúť.
Nemecké a britské súdy požiadali sudcov ESD o potvrdenie pôvodného rozhodnutia po tom, čo spoločnosti Lufthansa, British Airways, easyJet, TUI Travel a Medzinárodná asociácia pre leteckú dopravu vzniesli námietku proti odškodňovaniu cestujúcich za omeškané lety.
Pasažieri, ktorých lety odložia alebo zrušia "na poslednú chvíľu", sú v porovnateľnej situácii, pretože čelia podobným nepríjemnostiam - predovšetkým strácajú čas - zdôvodnil svoje rozhodnutie ESD. Minimálna výška odškodného je v súčasnosti 250 eur.