Nech na to pozerali zľava, sprava, pomôcť si nijako nevedeli. A keď už kapitulovala mamička malého štvrtáka, do boja s naoko obyčajnou slovnou úlohou z matematiky sa pustili rodinní príslušníci a bývalí spolužiaci z vysokej školy. Výsledok? "Tí, čo vymýšľajú príklady, buď nemajú radi matiku, alebo deti. No ako má pochopiť a hlavne vyriešiť túto úlohu 9-ročné dieťa?" pýta sa bezradná Mária z Prešova pri otvorenom pracovnom zošite zo štvrtáckej matematiky.
Nový školský rok sa ešte poriadne ani nezačal a už majú toho rodičia plné zuby. O praobyčajnom sčítavaní a odpočítavaní do 100 sa im už pomaly sníva, čo je však zaujímavejšie, výhrady voči učebniciam a pracovným zošitom spred minulého roka majú aj samotní učitelia! "Väčšina daného "pracáku" je štylizovaná veľmi náročne, priam si vyžaduje matematicky nadané deti. Veľakrát sa stáva, že príklady rozoberajú na hodinách nielen zo stránky matematickej, ale i úrovne pochopenia," sprostredkoval nám skúsenosti svojej kolegyne Miloš Bélik zo ZŠ Lachová v Bratislave.
Ako vyštudovaný matematik sa pozrel aj na príklad, s ktorým "zápasila" čitateľka Mária. "Daný príklad vychádza z predchádzajúceho, čo je ale divné, keďže tam na to nie je odkaz. Takže po prvotnom prečítaní rodič (alebo ktokoľvek, kto to vidí prvýkrát a chce pomôcť) vysoko zapochybuje o korektnosti zadania," dáva za pravdu mamičke malého žiačika M. Bélik. "Bez poznania zákulisia som na príklad pozeral zľava, sprava, zhora, zdola a bol som v pomykove, či by som svojmu dieťaťu vedel pomôcť. Neviem, či by mi napadlo sa pozerať na predchádzajúce či nasledovné príklady... Je to možno nový typ učebníc/zošitov, otázka je, ako sme na to pripravení," dodal učiteľ, ktorého vlna nových učebníc paradoxne minula. "Buď meškala, alebo neprišla, takže si materiál vyrábam radšej sám podľa úrovne kolektívu."
Ako to už v takýchto prípadoch býva zvykom, rodičia s učiteľmi sa môžu aj na hlavy postaviť, kompetentní si za svojím dielom stoja. "Autor pracovného zošita je dlhoročný a skúsený autor učebníc pre primárny stupeň vzdelávania doc. RNDr. Pavol Černek, CSc.," ozrejmili nám z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR s tým, že vďaka týmto učebniciam získajú žiaci "matematickú gramotnosť novej kvality". A ak by ich schopnosti stroskotali už na 14. strane pracovného zošita, ako to bolo v prípade čitateľky z Prešova, "učiteľ môže úlohy na základe aktuálnych vedomostí a spôsobilostí žiakov v danej triede prispôsobiť, prípadne vynechať," odporúčajú.
"No úprimne, pobavila som sa... Rovno by mali by prideľovať aj metodické postupy pre rodičov," zasmiala sa Mária po tom, čo sme jej na radu ministerstva odporučili pozrieť si príklady zo strany 7 a 8. Tie jej totiž mali napomôcť k riešeniu slovnej úlohy zo strany 14! "Ešte dobre, že nemám brať do úvahy učebnicu z minulého roka," dodala znechutene čitateľka.
Takto sa s príkladom popasoval vysokoškolák
"Fíha, zaujímavé príklady. Také pekne nejednoznačné," čudoval sa pri pohľade na príklad z pracovného zošita pre 4. ročník ZŠ Michal, absolvent Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave. Bez toho, aby sa odpichol od predchádzajúcich úloh, dospel k takémuto riešeniu:
"Jano dal Petrovi 8 a od Petra mal o 6 menej:
Narazili ste v učebniciach a pracovných zošitoch svojich ratolestí na nepochopiteľné alebo neprimerané úlohy? Pošlite nám ich na tip@novycas.sk!