Môže si za jeden list pýtať finančná inštitúcia až dvojnásobok dlžnej sumy? Na základe skúsenosti pobúreného čitateľa Milana Majerníka z Brunoviec (okr. Nové Mesto nad Váhom) vám poradíme, ako sa takýmto problémom vyhnúť a neplytvať tak peniazmi pre niekoľkodňové oneskorenie.
Máte splácať spotrebný úver či hypotéku? Ak nechcete zbytočne platiť za upomienky, dodržiavajte termín, ale aj výšku splátok. ,,Ľudia by si mali dávať pozor na meškanie s mesačnými splátkami pri úveroch, pretože banky si účtujú pomerne vysoké poplatky za každú zaslanú upomienku,“ upozorňuje finančný expert z portálu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik. Ako dodáva, okrem toho, že klient musí zaplatiť za upomienky, banky si účtujú aj sankčnú úrokovú sadzbu. ,,V súvislosti s omeškaním platieb musia banky postupovať podľa všeobecne záväzných právnych predpisov,“ povedala hovorkyňa Národnej banky Slovenska Petra Pauerová, a dodala, že poplatková politika samotných bánk je ich obchodnou politikou, teda výšky poplatkov si určujú sami.
,,Výšku poplatkov za upomienky stanovuje sadzobník poplatkov a náhrad banky,“ povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Na omeškanie klienta ešte pred vygenerovaním upomienok upozornia formou bezplatnej SMS a tiež telefonickým hovorom. ,,V prípade, ak aj napriek zaslanej SMS nedôjde k vyrovnaniu záväzku, zasiela banka písomnú upomienku,“ povedala hovorkyňa Tatra banky Marína Smolková. Za tú už bankám zaplatíte. Systém upomienok funguje automaticky, ak nesplatíte to, čo máte, počítač vás po uplynutí lehoty niekoľkých dní zaradí k tým, ktorým zašlú upomienku.
Ako neprísť pre nepozornosť o peniaze
Maroš Ovčarik z portálu FinancnaHitparada.sk
- pokiaľ si banka splátky inkasuje z bežného účtu sama, je potrebné zabezpečiť na účte vždy ku dňu splátky potrebnú sumu,
- ak splátky uhrádzame prevodnými príkazmi, je lepšie zvážiť nastavenie trvalého príkazu,
- samozrejme, pokiaľ sa zmení výška splátky, je potrebné ihneď zmeniť nastavenie trvalého príkazu,
- splácanie mesačných splátok v hotovosti na pobočkách nie je výhodné, pretože banky si za splátku úveru v hotovosti účtujú poplatok.
Problém treba riešiť
Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank
Základom úspechu riešenia takýchto situácií je dostatočná a včasná komunikácia zo strany klienta, teda oznámiť banke problém pred splatnosťou splátky, aby sa klient nedostal do omeškania so splátkou, pretože práve omeškanie so splátkami zvyšuje náklady klienta (úroky z omeškania, poplatky za upomienky).
Klient neplatí ani po upomienkach
Zuzana Eliášová, ČSOB Finančná skupina
Ak klient s bankou naďalej nekomunikuje a neprejavuje záujem o vyriešenie situácie, banka pristúpi k vyhláseniu splatnosti celého úveru. Aj v tejto fáze však môže klient vyriešiť vzniknutú situáciu bez začatia procesu vymáhania pohľadávky banky. Banka môže využiť buď mimosúdne vymáhanie prostredníctvom externej spoločnosti, alebo súdne konanie. V prípade neuhradenia záväzku ani na základe rozhodnutia súdu môže dôjsť k začatiu exekučného konania.
Banky aj esemeskujú
Komunikácia bánk s klientom je rôznou formou. ,,Banka štandardne prvé 3 mesiace kontaktuje klienta mailom, telefonicky aj písomnými upomienkami na omeškanie splátok úveru,“ opísala postup hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Ako dodala, zasielajú 3 písomné upomienky, v každom mesiaci omeškania jednu. Okrem toho klienta kontaktujeme telefonicky a posielame mu aj SMS. Ostatné banky majú podobný postup, nie každá však využíva esemesky či telefonický kontakt.
Postup bánk pri nezaplatení splátky:
1. Klient neuhradí splátku (či jej časť).
2. Po uplynutí 2 až 5 dní banka zasiela upomienky (SMS, telefonicky, písomne) (cca 5 až 90 dní).
3. Podlžnosť preberá oddelenie vymáhania pohľadávok v banke alebo mimosúdne vymáhanie, individuálny postup (po cca 90 dňoch).
3. Súdne konanie.
5. Exekúcia - pri hypotekárnom úvere založenom nehnuteľnosťou sa siaha po nej, pri spotrebnom alebo inom sa siaha na majetok dlžníka.