Doplatili na prílišnú dôverčivosť. Obete zľavového portálu Zľavoty.sk sa už rátajú na desiatky! Bez toho, aby si ľudia dôkladne overili už aj tak pochybne vyzerajúcu webstránku, vrazili nemalé peniaze do zlacnených zájazdov v zahraničí a pobytov v Štúrove či Piešťanoch. Žiaľ, po boji je každý generál...
Netreba ale všetkých predajcov hádzať do jedného koša. Čas.sk oslovil zástupcov najznámejších zľavových portálov, na ktoré môžete na internete naďabiť, aby sa k aktuálnej kauze vyjadrili a poradili klientom, ako sa správať pri nákupe cez internet. Z ôsmich oslovených nám na otázky odpovedali piati.
1) Neobávate sa, že kvôli medializovanému prípadu klesne dôvera zákazníkov voči zľavovým portálom, resp. sa to negatívne odrazí aj na vašej klientele?
Zdenko Hoschek, konateľ: Dôveru k stálym a zavedeným značkám podobné incidenty naopak zvyšujú, pretože zákazníci nešpekulujú a počkajú si na ponuku na overenom portáli. |
David Gavala, konateľ spoločnosti Phoenix Corporation: Veríme, že zákazníci pochopia rozdiel medzi naším, dlhodobo budovaným zľavovým portálom a narýchlo vytvoreným podvodným portálom. Čo sa týka počtu objednávok na naše zájazdy, musíme konštatovať, že sme pocítili len mierny pokles objednávok, ktorý dúfame nebude pokračovať. |
Tomáš Sroka, riaditeľ: Verím, že ľudia sa časom poučia a budú pozornejší. To znamená, že budú nakupovať na takých stránkach, ktoré viditeľne úspešne fungujú už dlhšiu dobu. |
Daniel Labuda, konateľ: Samozrejme, dôveryhodnosť nákupu cez internet nikdy nebola na Slovensku príliš vysoká, ale vďaka týmto negatívnym vplyvom sa ešte znížila. Ak niekedy náš klient zaváhal s dodávaním tovaru, vždy sme vrátili peniaze podľa našich obchodných podmienok. |
Svetlana Tarageľová, projektová manažérka: Nemyslím si, že klienti častejšie nakupujúci na zľavových portáloch, a hlavne klienti nakupujúci pobyty a zájazdy, si dnes nevedia porovnávať mieru bezpečnosti nákupu na známom a veľkom zľavovom portáli, ktorých je v SR tak 10-15, a napr. na portáli, ktorého nielen grafika, ale aj celé prevedenie a identifikačné prvky boli na prvý pohľad nedôveryhodné a vznikol asi pred mesiacom... |
2) Čo by ste potenciálnym zákazníkom poradili, aby sa vyhli zbytočnej strate peňazí?
Zdenko Hoschek, konateľ: Ak sa už zákazník dostane na stránku, ktorú nepozná a javí sa dôveryhodne, jediný spôsob, ako sa presvedčiť, či nejde o podvodný portál, je zavolať priamo do prevádzky, v ktorej si chce zľavový kupón zakúpiť – telefónne číslo by si mal ale vziať priamo zo stránky partnera, tzn. napr. hotela. |
David Gavala, konateľ spoločnosti Phoenix Corporation: Zákazníkom môžeme poradiť len jediné, a to nakupovať len na etablovaných zľavových portáloch a pred nákupom si tento prípadne overiť telefonicky, prípadne emailom na zľavovom portáli či priamo u poskytovateľa zľavy, aby mali istotu, že ide o serióznu ponuku. |
Tomáš Sroka, riaditeľ: Vo všeobecnosti treba nakupovať cez stránky, ktoré sú väčšie, majú svoju históriu a funkčné mechanizmy odškodňovania klientov. Ak nakupujete drahší tovar alebo službu, nebojte sa zatelefonovať alebo napísať predajcovi, či ponuke správne rozumiete. |
Daniel Labuda, konateľ: Zákazníkom zľavových portálov môžem poradiť, aby pred nákupom daný zľavový portál preverili nakontaktovaním predajcu alebo samotného zľavového portálu. Tiež by som odporúčal nakupovať iba cez overené zľavové portály, ktoré sa nachádzajú na agregátoroch zliav, majú širokú základňu klientov, väčšie množstvo ponúk a majú nejakú históriu. |
Svetlana Tarageľová, projektová manažérka: Pokiaľ zákazník využíva agregátor známych mediálnych značiek, niekedy je náchylný predpokladať, že zastrešujú danú ponuku a automaticky jej dôveruje, aj keď si to možno neuvedomuje, viac. Pokiaľ portál nepoznajú, treba si rozhodne pozrieť obchodné meno, kedy vznikol, nejaké diskusie a predchádzajúce zľavy. |