Čitateľka Silvia z Prešova podpísala spolu tri zmluvy so spoločnosťou Energetické centrum. Fakt, že zmenila dodávateľa energií zistila až niekoľko mesiacov neskôr, keď ju písomne informoval jej vtedajší dodávateľ o tom, že sa rozhodla ukončiť využívanie ich služieb.
"Ešte v decembri ma navštívil pán z Energetického centra. Povedal mi, že môj súčasný dodávateľ elektrickej energie - Východoslovenská energetika zmenil spôsob administratívy, a že mám podpísať novú zmluvu," povedala čitateľka. Tvrdí, že sa opakovane pýtala či nejde o podpísanie zmluvy s iným dodávateľom. Veľmi jej totiž záležalo na tom, aby služby svojho vtedajšieho dodávateľa využívala aj naďalej. "Povedal mi, že určite nie. Ubezpečil ma, že sa nič nezmení, že ide len o administratívnu úpravu," hovorí Silvia.
Slovenská energetika a.s. však v žiadnom prepojení s Energetickým centrom nie je. Rovnako ani Slovenské elektrárne a. s. "S firmou Energetické centrum nemáme žiadne majetkové ani personálne prepojenie," uviedla Janka Burdová, hovorkyňa Slovenských elektrárni.
Čitateľka podpísala spolu až tri zmluvy s päťročnou viazanosťou. Od zmluvy mohla odstúpiť do 14 dní, no o tom, že zmenila dodávateľa sa dozvedela až neskôr. Ak chce dnes zmluvy zrušiť, tak bude musieť za každú zmluvu zaplatiť sto eur. Silvia si vyčíta, že zmluvu nepreštudovala poriadne: "Úplne som tomu pánovi verila. Pýtala som sa na všetko, čo ma zaujímalo a on ma ubezpečoval, že sa báť nemusím."
Samotná spoločnosť Energetické centrum odmieta, že by svojich potenciálnych klientov zavádzala. Väčšinu zmlúv na dodávku energií uzatvárala telefonicky. Spoločnosť tvrdí, že všetci zákazníci potvrdili, že rozumejú podmienkam zmluvy. Napriek tomu sa ozýva mnoho hlasov proti Energetickému centru. "Je zrejmé, že ich tvrdenia sú účelovo ovplyvnené pravdepodobne samotným spotrebiteľským združením alebo bývalými energetickými monopolmi," informovala výkonná riaditeľka spoločnosti Žanet Müllerová.
V prípade sa angažuje aj poslankyňa NR SR Helena Mezenská, predsedníčka Združenia na ochranu práv spotrebiteľov OMBUDSPOT. Mezenská tvrdí, že na základe vyjadrení postihnutých spotrebiteľov boli zmluvy podpísané pod vplyvom nekalých marketingových praktík. "Podnecovaním fám o nekorektnom získavaní zákazníkov našou spoločnosťou vyvoláva OMBUDSPOT v našich, najmä starších zákazníkoch, pocity obáv, strachu a zneistenia," vyhlásila Müllerová.
Energetické Centrum plánuje podniknúť príslušné právne kroky, ktoré budú viesť k ochrane dobrého mena spoločnosti. Podľa Müllerovej chce totiž spoločnosť podnikať v oblasti dodávok elektrickej energie a plynu korektným spôsobom.
Mezenská podala podnety v tejto veci na Štátnu energetickú inšpekciu a Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI). Takisto rokovala aj s predstaviteľmi Ústredného inšpektorátu SOI a oslovila aj Komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík pri Ministerstve spravodlivosti SR. Od inštitúcií dostala odporúčanie obrátiť sa na súd a domáhať sa zrušenia zmlúv.